Taiteen tehtävästä ja musiikin esittävyydestä
Suomessa on syksyn ajan vellonut keskustelu taiteen tehtävästä ja tehtävättömyydestä, johon tuli itsekin otettua kantaa raflaavasti otsikoidulla yleisönosastokirjoituksella Helsingin Sanomissa ”Taiteella ei ole tehtävää”. Seisauttaahan tuo veret, mutta parempi otsikko olisi ehkä ollut ”Taiteella ei ole YHTÄ tehtävää”. Nyt tätä keskustelua on jatkanut musiikintutkija ja dosentti Juha Torvinen, joka kytkee kysymyksen taiteen tehtävästä kysymyksiin klassisen musiikin epätasa-arvoisuudesta, valkoisen miehen esteettisen maun dominanssista, ongelmallisista valtarakenteista sekä musiikin ulkomusiikillisista tekijöistä. Torvinen ei yksinkertaisesti käsitä, miksi taiteella ei olisi tehtävää ja hän on esimerkiksi itse käsitellyt tutkimuksessaan musiikin kykyä valaista ja ottaa kantaa käynnissä olevaan ekokatastrofiin.
Vähän oikaisua
Vaikka tämän kirjoituksen painopiste onkin muualla, niin todettakoon,
että Torvinen ymmärtää kirjoitukseni hieman väärin, tosin saan tästä syyttää myös
itseäni huonon otsikoinnin takia. En tarkoita, että ”taide on… ilman tehtävää tai [että] sen pitäisi olla”, vaan kiistän kirjoituksen
n. 2000 merkissä sen, että taiteelle voitaisiin nimetä jokin yksi tehtävä, joka
jo lähtökohtaisesti tekisi yhdenlaisesta taiteesta jonkinlaista toista parempaa.
Minun on hyvin vaikea nähdä, miten tällainen voisi olla mahdollista. En usko,
että tähän riittää edes yhteiskunnallinen kriittisyys. Esimerkiksi yhteiskunnallinen
valveutuneisuus ei tee Dimitri Šostakovitšin yhteiskunnallisesti valveutuneista
sävellyksistä – esim. ooppera Nenä ja sinfoniat 5, 8, 13 – yhteiskunnallisesti
mukautuvaisempia teoksia – esim. sinfoniat 2 ja 3 – lähtökohtaisesti onnistuneempia. Syy on
jossain muualla kuin yhteiskunnallisuuden valveutuneisuuden asteessa.
Torvisen mukaan väitteeni ”taiteella ei ole tehtävää” ei ole mikään puhdas arvostelma, vaan oleellisesti poliittinen väite, itse asiassa hänestä aivan yhtä poliittinen kuin väite ”taiteen tehtävä on tukea proletariaatin maailmanlaajuista vallankumousta”. En ihan hahmota, mitä hän tällä ajaa takaa – ehkä olen yhtä oikeassa kuin Zdanov aikanaan – mutta minusta kysymykseen "Onko taiteella tehtävää?" voidaan kyllä esittää enemmän ja vähemmän mielekkäitä vastauksia eikä kyse ole vain erilaisten poliittisten ideologioiden heijastumista. Mielestäni Zdanov oli ihan yksinkertaisesti väärässä, ainakin jos hänen väitteensä tarkoittaa, että taiteen arvo määrittyy ainoastaan siltä pohjalta, miten se tukee vallankumousta. Jos joku väittää, että esimerkiksi Giotton freskot ovat arvottomia, koska ne eivät edistä vallankumousta, niin eikö hän ole väärässä. Tästä syystä taiteella juuri ei ole tehtävää siinä merkityksessä kuin Hesarissa puhuin: on ihan mahdotonta löytää jokin yksi tehtävä, joka tekisi jotenkin lähtökohtaisesti jostakin taideteoksesta toista paremman.
En myöskään kiistä, kuten Torvinen tuntuu ajattelevan, etteikö taiteella voisi olla välineellistä arvoa. Minusta sitä on itse asiassa täysin mahdotonta kiistää, koska, halusimmepa tai emme, kaikilla asioilla klemmareista nöyhtään on varmasti välinearvoa, ainakin potentiaalisesti. Kysymys on siitä, määrittääkö jonkin asian, kuten musiikkiteoksen, arvon ainoastaan ne seikat, joita ne auttavat toteuttamaan, kuten mielikuvituksen kehittyminen tai turistien houkuttelu, vai onko niillä jonkinlainen ”itseisarvo”.
Jos musiikin arvo ymmärretään ainoastaan välineellisesti, niin yksi
huomionarvoinen seikka on se, että siitä tulee potentiaalisesti korvattavissa
oleva asia. Koska musiikilla ei ole itseisarvoa, niin se voidaan korvata asialla, joka toteuttaa musiikin välineellisen
päämäärän paremmin tai nykykielellä kustannustehokkaammin. Arkkiformalisti
Eduard Hanslick, joka siis puolusti vahvasti musiikin abstraktia luonnetta,
ihmettelikin, miksi suuria tunnekuohuja musiikista etsivä kuulija ei yksinkertaisesti
ota oopiumia. Mihin musiikkia oikein tarvitaan, kun samoihin fiiliksiin pääsee helpommallakin
tavalla? Pahimmassa tapauksessa emme käy enää missään, vaan popsimme vain
sopivia pillereitä kotona – tämä on itse asiassa muunnos filosofi Robert
Nozickin varsin kuuluisasta ”kokemuskone”-ajatusleikistä. Mutta yhtä kaikki, jonkinasteisen
musiikin itseisarvoisuuden puolustaminen voi olla ihan järkevääkin.
Voidaan tietenkin olla eri mieltä siitä, onko jossakin teoksessa mielenkiintoista harmonista kehittelyä, mutta tästä varmasti voidaan käydä jo keskustelua. Ja vaikka tästä voidaan käydä keskustelua, niin se ei sinällään osoita, etteikö mielenkiintoinen harmoninen kehittely voisi olla hyväksi tekevä ominaisuus. Miten mielenkiintoinen harmoninen kehittely ei voisi olla vaikuttamatta positiivisesti teoksen esteettiseen arvoon? Voi tietenkin olla musiikkikulttuureja joissa näin ei ole, mutta viitepisteenä onkin tässä klassinen musiikkitraditio. Se, että toteutuuko tämä ominaisuus jossakin teoksessa, on sitten toinen kysymys.
Voi olla myös niin, että jossakin kontekstissa tietyt laatukriteerit saavat ylivallan. Ehkä Torvinen ajaakin takaa jotain tällaista. Mutta tästä ei sinällään vielä seuraa laatukriteerien suhteellisuus. Ei ole mitään ristiriitaa sanoa, että meillä on universaaleja laatukriteerejä ja musiikki voi olla hyvin eri tavalla ansiokasta. Pitää vain olla tarkempi, mitä tarkoittaa "universaalilla".
Ja loppuun vielä mieleen tullut pätkä nuoruuden lempisarjastani Frasier:
Niles: Dad's so set in his ways.
Frasier: Well, we all are, at some point in our lives. Remember when you used to think the 1812 Overture was a great piece of classical music?
Niles: Was I ever that young?
Esittämisen kaksi lajia
En ota sen enemmän kantaa Torvisen esille nostamiin tärkeisiin kysymyksiin
klassisen musiikin epädemokraattisuudesta ja -tasa-arvoisuudesta sekä monimuotoisuuden
puutteesta – osasta olen aika samaakin mieltä – vaan näkökulmani on loppukirjoituksessa
puhtaan teoreettinen, tarkemmin ottaen käsittelen kysymystä musiikin ulkomusiikillisuudesta
ja esittävyydestä. Muiden niin sanotun ”uuden musiikkiteorian” edustajien
tavoin Torvinen puolustaa vahvasti käsitystä musiikin ulkomusiikillisuudesta. Itse
asiassa hänestä suosittu oletus musiikista olemuksellisesti abstraktina taiteena
on puhtaan kontingentti poliittinen asia, joka on pikemminkin heijastusta tietyistä
(valkoisen eurooppalaisen miehen) esteettisistä preferensseistä kuin jostakin
musiikille sisäisestä asiasta. Näin jonkin yleisesti abstraktiksi katsotun teoksen,
kuten jonkin Bachin preludin, ja ohjelmallisen musiikin, kuten Unsuk Chinin SPIRAn,
välilläkään ei ole mitään ehdotonta eroa. Kummankaan ulko- tai sisämusiikillisuus
ei ole mitään kiveen hakattua, vaan kaikki riippuu tulkintahorisontista. Ja kun
tulkintahorisontit muuttuvat, samalla muuttuvat myös käsitykset sisä- ja
ulkomusiikillisen välisestä suhteesta.
Torvinen ei käsittele kysymystä musiikin ulkomusiikillisuudesta nimenomaan
esittämisen (eng. representation) käsitteen valossa, mutta se on kuitenkin
varsin luontainen lähtökohta: Voiko musiikki esittää jotain ulkopuolista asiaa
samassa mielessä kuin esimerkiksi valokuva tai maalaus? Tämä lähtökohta on hyödyllinen,
koska se nähdäkseni osoittaa, että musiikin ulkomusiikillisuus voi saada
erilaisia muotoja, mikä taas vaikuttaa siihen, miten esimerkiksi musiikin
yhteiskunnallisuutta ja välinearvoisuutta voidaan ajatella.
Tämä lähtökohta on siinäkin suhteessa varsin luonteva, että Torvinen
suoraan vertaa musiikkia kuvataiteeseen väittämällä, että ”mitään ulkomusiikillista
ei kuitenkaan ole, kuten ei ole esimerkiksi ulkokuvataiteellistakaan”. Mutta
jos tämä tarkoittaa samaa kuin se, että musiikki voi esittää jotakin
ulkopuolista asiaa aivan yhtä suoraviivaisesti kuin kuvakin, niin silloin argumentti
on kyllä varsin ongelmallinen. Ei ole esimerkiksi sattumaa, että passissa on
nimenomaan kuva passin haltijasta eikä esimerkiksi jonkinlainen tunnussävelmä - vaikka se olisikin itse asiassa aika kivaa. Valokuvan esittävyys myös perustuu sille, että kuvan ja sen kohteen välillä on kausaaliskemiallinen
suhde, jollainen musiikin ja sen oletetun sisällön väliltä itsestään selvästi
puuttuu. Valokuvan esittävyyteen vetoaminen ei näin ollen osoita oikein mitään
musiikin esittävyydestä. Niin erilaisesta välineestä on kyse.
Asiat eivät paljon lutviudu kun siirrytään maalaustaiteeseen.
Pitkään kuviteltiin, että maalaus esittää kohdettaan, koska maalaus muistuttaa
kuvaamaansa kohdetta tai on yhdennäköinen sen kanssa. Tämä kuitenkin
vaikuttaisi turhan yksinkertaiselta analyysiltä. Ongelmana on nimittäin se,
että myös maalauksen kohde muistuttaa maalausta, mutta se ei kuitenkaan esitä
sitä. Esimerkiksi Akseli Gallen-Kallelan muotokuva Mahlerista muistuttaa Mahleria
ja Mahler muistuttaa tuota maalausta, mutta ainoastaan Gallen-Kallelan maalaus esittää
Mahleria. Näin pelkkä muistuttaminen ei ole riittävää esittämiselle.
Teknisemmin sanottuna, muistuttaminen on refleksiivinen suhde kahden asian
välillä, esittäminen taas ei; muistuttaminen menee kahteen suuntaan, esittäminen
vain yhteen, eli teoksesta kohteeseen.
![]() |
Mahlerhan se siinä! (Wikipedia Commons) |
Estetiikassa onkin virinnyt varsin vilkas keskustelu siitä, mihin
esittäminen oikein sitten perustuu, kun ei ainakaan täysin samankaltaisuudelle.
En tunne tätä keskustelua oikeastaan lainkaan, mutta pointti on se, että jos
maalauksen esittävyys vaatii selityksen, niin luulisi, että musiikin esittävyys
vaatisi sitä kahta kauheammin. Kuten filosofi Nelson Goodmankin aikoinaan totesi,
kaikki asiat muistuttavat toisiaan ainakin joissain suhteissa; esimerkiksi
muistutan valtamerta siinä suhteessa, että olen yli puolet vettä. Mutta
siinä, että jokin asia aidosti esittää jotakin toista asiaa, on kyse paljon tiiviimmästä
ja kompleksisemmasta suhteesta kahden asian välillä. En esitä valtamerta eikä
valtameri esitä minua; Debussyn La Mer voikin olla jo toinen juttu.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku haluaa kuunnella
joitakin Beethovenin sinfonioita vaikeuksien kautta voittoon -tyylisinä sankaritarinoina,
mutta jos joku väittää, että nuo sävellykset kertovat tuollaisista
sankaritarinoista samassa mielessä kuin Toni Morrisonin Sinisimmät silmät kertoo
tyttölapsen kasvamisesta, niin sitten saadaan kunnon väittely aikaiseksi. Samalla
tavoin minusta pitäisi jäädä mahdollisuus tehdä ero Beethovenin sinfonioiden ja
Richard Straussin Sankarielämän välille. On oikeasti väliä, onko teos
tarkoitettu esittäväksi vai ei. Musiikin esittävyyttä on kyllä selitetty eri
tavoin enkä missään nimessä ole ajatusta vastaan, mutta pointti on jälleen se,
että kysymys ei ole yksiselitteinen. Ajatus, että kyse olisi vain kontingenteista
tulkintahorisonteista, on aivan liian yksinkertainen. Eikö vaarana ole se, että musiikin kuuntelu alkaa vertautua kasvojen etsimiseen pilvistä?
Käytän tässä esittämisen käsitettä huomattavasti
ulkomusiikillisuutta tiukemmassa merkityksessä, mutta mielestäni se juuri valaisee
paremmin sitä, minkälaisia suhteita sävellyksen ja ulkomaailman välillä voi
olla. On esimerkiksi selvää, että Beethovenin sinfonia voi kertoa jotain aikansa
esteettisistä preferensseistä, joiden taustalla taas voi olla ongelmallisia ja
syrjiviä rakenteita. Tämä voi olla täysin pätevä lähtökohta, mutta on hyvä
huomata, että se ei edellytä jonkinlaisen ulkomusiikillisen sisällön
liittämistä Beethovenin sinfonioihin. Beethovenin sinfonioiden
yhteiskunnallisia ideaaleja voidaan tutkia aivan hyvin, vaikka nuo sävellykset ymmärretäänkin
esimerkiksi hanslicklaisittain tietynlaisten musiikillisten ideoiden
kehittelynä. Esimerkiksi tämä juttu voi kertoa eli olla osoitus mieltymyksestäni
analyyttisen filosofian tyyliseen argumentointiin, mutta tästä ei vielä seuraa
se, että juttu kertoisi tuosta argumentointityylistä.
Nyt kun asiaa miettii, niin on itse asiassa mielenkiintoista, miten erilaiset nämä ”kertoa” eri merkitykset ovat. Mikä nimenomaan ei ole yksiselitteistä on se, että musiikki voisi esittää ja kertoa tässä toisessa vahvemmassa merkityksessä; ensimmäisessä merkityksessä se voi kertoa ja olla osoitus vaikka mistä. Mutta ainakin estetiikan tutkimuksessa kyse on ollut nimenomaan tästä kertomisen tai esittämisen toisesta merkityksestä, ja juuri sen esimerkiksi Hanslickin tyyliset formalistit kiistävät musiikin kohdalla. Toistekkaan vielä: ajatus, että musiikin esittävyys olisi vain tulkintahorisonteista kiinni, on aivan liian yksinkertainen.
Väline ja viesti
Estetiikassa on myös pohdittu jonkin verran kysymystä ns. ”välinespesifiydestä”
(medium-specifity), jonka esitti ensimmäisen kerran taidehistorioitsija
Gotthold Lessing. Ajatus on se, että jokaisella taiteella on jokin sille
ominainen väline eli medium, joka antaa kullekin taidelajille sille ominaiset keinovalikoimat,
vaikutusmahdollisuudet ja sisäiset kehitysperiaatteet. Esimerkiksi ensimmäiset elokuvateoreetikot 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla pohtivat paljon sitä, miten elokuvan väline poikkeaa esimerkiksi teatterin välineestä ja yrittivät periaatteessa vastata kysymykseen: "Miksi elokuva ei ole vain kuvattua teatteria?" Lempiesteetikkoni John
Dewey kiteyttää asian näin, tosin Lessingiin viittaamatta: ”[E]ri välineillä on
erilaisia kykyjä, jotka sopivat eri päämääriin”, ja jatkaa, että ”jokaisella
ilmaisuvälineellä on oma aktiivinen ja passiivinen, ulospäin suuntautuva ja
vastaanottava energiansa… (Dewey Taide kokemuksena, suom. Antti Immonen
& Jarkko S. Tuusvuori, Niin & näin -kirjat, 2012, 296, suom. muutettu).
Välinespesifiyden ajatusta on kritisoitu jonkin verran, mutta
minusta siinä tuntuisi olevan perääkin. Musiikin ulkopuolisen sisällön
näkökulmasta idea olisi siis se, että mitä ikinä sisältöä sävellyksessä koetaankin
olevan, niin ollakseen mielekästä, se pitäisi saada kiteytettyä teokseen
nimenomaan musiikin omin keinovaroin; sisältö pitäisi ”ruumiillistua” (embody)
teokseen musiikillisesti, kuten joku Arthur Danto saattaisi sanoa. Esimerkiksi
Torvinen kiittää Outi Tarkiaisen lokakuussa kantaesitettyä, Okjökull-jäätikön
muistolle omistettua Jään lauluja -teosta siitä, että se on kiehtova
niin tekniseltä toteutukseltaan kuin vahvan yhteiskunnallisen sisältönsä
ansiosta. Tästä juuri välinespesifiysteesinkin valossa on kyse. Miten käsitelty
ilmiö tuodaan kuulijan kokemukseen musiikille tyypillisin tai jopa
olemuksellisin keinovaroin? Mikäli tätä keinovalikoimaa ei oteta käyttöön
onnistuneesti, niin herää kysymys – niin ankaralta kuin se kuulostaakin – mihin
teosta oikein tarvitaan, kun samaa ilmiötä kuitenkin käsitellään paljon muilla
välineillä – tiede, tiedejournalismi, ympäristökasvatus, dokumentit etc.
Taide voi aivan hyvin tähdätä tiedolliseen sisältöön ja tuo
tiedollinen sisältö voidaan vieläpä ymmärtää huomattavasti laajemmassa
merkityksessä kuin perinteinen X on Y -tyyliseen väitelausemuotoon pakattu tieto.
Esimerkiksi yritän omassa tutkimuksessani tällä hetkellä viedä eteenpäin ajatusta
”kokemuksellisesta tiedosta”, jonka mukaan kaunokirjalliset teokset voivat
antaa tärkeän sisäisen tuntuman siitä, miltä erilaisten kokemusten läpikäynti
tuntuu.
Mutta on hyvä huomata, että taiteen ja vakiintuneempien tiedollisten
välineiden välillä on myös ratkaisevia eroja. Esimerkiksi jos Tarkiaisen teokseen
sattuisikin sisältymään jollain tavoin virheellinen kuva jäätikön toiminnasta, niin
en näe, että se teoksen arvoa hirveästi vähentäisi. Tästä en ole ihan varma,
mutta käsittääkseni myöhempi luonnontiede on osoittanut, että monet Larkinin luontorunot perustuvat virheellisille käsityksille runojen käsittelemistä luonnonilmiöistä ja Larkin jopa muutti runojaan kuultuaan tämän – omasta
mielestäni muuten täysin turhaan. Fjodor Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen
puolestaan yleisesti koetaan käsittelevän vapaan tahdon ongelmaa, mutta on vaikea
nähdä, miksi teoksen arvo jotenkin riippuisi siitä, miten osuvaa romaanin tapa
käsitellä vapaata tahtoa on esimerkiksi aihetta käsittelevän filosofian
nykytutkimuksen valossa. Pikemminkin keskeistä on se, miten romaani käsittelee
tuota teemaa kirjallisin keinoin, mitä ne sitten ovatkaan.
Tietoväite ja tieteellinen teoria murentuvat epätotuutensa myötä,
taideteos taas ei. Näin taideteokseen tuntuisi juuri jäävän jotain ”sisäistä”,
johon tämän ”ulkopuolisen” tai ”välineellisen” tavoitteen kaatumisella ei ole yksiselitteistä
vaikutusta. Ajatus jonkinlaisesta musiikin ominaisluonteesta taikka jonkinasteinen
rajanveto musiikin ulko- ja sisäpuolen välillä ei näin ollen ole täysin tuhoon tuomittu
idea. Tätä juuri esimerkiksi esittämisen käsitekin korostaa; musiikki saa
vaikutteita yhteiskunnasta ja heijastelee sen rakenteita, ideaaleja ja arvoja,
mutta tämä ei tarkoita sitä, että musiikkiteos esittää jotakin itselleen
ulkopuolista samassa mielessä kuin kuvataide.
Tästä näkökulmasta musiikin esittävyyden analyysienkin tulisi lähteä musiikille ominaisista keinovalikoimista ja vaikutuksista. Ainakin (analyyttisessä) estetiikassa haaste on nähty juuri näin: Miten musiikki voi esittää jotain sille ulkopuolista, kun siltä kuitenkin puuttuvat sellaiset semanttiset voimavarat kuin luonnolliselta kieleltä ja kuvilta? Mutta samalla sävellystä ei lähtökohtaisesti pahenna sekään, jos se on ihan vain pelkkiä ”soivia liikkuvia muotoja”.
Kommentit
Lähetä kommentti