Pitkäjänteisyyttä vaativa vuosi edessä
![]() |
Työvuoden alun kunniaksi kaivoin esiin muistiinpanovälineeksi muiston urani tähänastisesta huippuhetkestä |
Vuoden ensimmäisen täyden työviikon kynnyksellä ja kovan flunssan viimeisten rippeiden vihdoinkin hellittäessä onkin hyvä luoda pieni yleissilmäys alkuvuoteen. Olen tällä hetkellä eräänlaisessa risteyskohdassa: olen aloittelemassa uutta tutkimusprojektia, jolle haen jo aktiivisesti rahoitusta, mutta samalla pitäisi saada hyvä päätös projektille, jonka parissa olen työskennellyt viimeiset vuodet. Tämä on puhdas luonnekysymys; pidän siitä, että asiat ovat enemmän tai vähemmän tarkkarajaisia. Tästä syystä näkisin nykyisellä tutkimusprojektillanikin mielelläni samanlaisen selvän päätepisteen ja toki vielä mieluummin suoranaisen huipentuman kuin väitöskirjaprojektilla. Tällaiseksi huipentumaksi olen kaavaillut noin kahdensadansivun englanninkielistä monografiaa. Sen pääasiallisena tarkoituksena olisi selvitellä amerikkalaisen pragmatistifilosofi John Deweyn (1859–1952) estetiikan merkitystä eräille estetiikan ajankohtaisille kysymyksille. Yksi keskeisin koskee luonnon ja kulttuurin välistä suhdetta. Estetiikan tutkimukseen on viime vuosina ilmaantunut kasvava määrä lähestymistapoja, joissa estetiikan ja taiteen ilmiöitä tarkastellaan evoluutiobiologian ja -psykologian valossa. Tavoitteena on esimerkiksi löytää esteettisiksi ja taiteellisiksi mielletyille ilmiöille ja käytännöille jonkinlainen rooli ihmislajin kehityksessä, mikä selittäisi sen, miksi niitä on ylipäänsä ilmaantunut ihmiselämään.
Harvoin on kuitenkin huomattu, että myös Deweyä kiinnosti suuresti
kysymys estetiikan naturalisitisista juurista ja Charles Darwinin evoluutioteoriaan sekä oman aikansa biologiaan
tutustuminen muutti ratkaisevasti hänen filosofiansa suuntaa. Koko Deweyn myöshäisfilosofian lähtökohta on hyvin yksinkertainen: ihminen on jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa kuten muutkin luonnon organismit. Nykyevoluutioestetiikan
ja Deweyn estetiikan lähtökohtaoletus on sama: esteettinen ja taide eivät ole
kulttuurisia asioita pohjiaan myöten. Mutta toisin kuin monet
evoluutioesteetikot, Dewey ottaa hyvin vakavasti myös ihmiselämän kulttuuriset
puolet eikä usko, että kulttuurinen todellisuus olisi mahdollista jäännöksettä
palauttaa eli redusoida luontoon. Pikemminkin estetiikan tavoitteena tulisi
olla sen selvittäminen, miten kulttuuri ikään kuin kohoaa esiin luonnonprosesseista
– tästä ilmiöstä filosofit tykkäävät käyttää ns. emergenssin (engl. emergence) käsitettä.
Koko Deweyn myöhäisfilosofiaa kuvastaa yritys vastata siihen
haasteeseen, jonka luonnontieteen nousu tuntui asettavan kulttuurin
käsitteelle. Miten kulttuuri tulisi ymmärtää kun ihmiselämän biologiset juuret
vaikuttavat kiistattomilta? Tätä filosofista projektiaan Dewey kutsui
”kulttuuriseksi naturalismiksi” (engl. cultural
naturalism) ja mielestäni siihen sisältyy hyvin ainutlaatuinen visio ihmiselämän
luonnollisen ja kulttuurisen puolen yhteen limittymisestä. Juuri tämän vision
haluaisin kirjassa tuoda nykykeskusteluun. Tämä hypoteesi on kuitenkin vielä
aavistuksen asteella, ja minun on kahlattava varsin paljon relevanttia
kirjallisuutta läpi selvittääkseni, onko hypoteesista vahvemmaksi väitteeksi. Kirjan aloitusluku on tarkoitus omistaa tälle
kysymykselle. Onneksi kolme muuta lukua pohjautuvat jo julkaistuille
artikkeleilleni, joten palapelistä puuttuu vain yksi pala. Se on kuitenkin
hyvin ratkaiseva palanen. Mikäli hypoteesi ei tunnu toimivalta, teen
monografiasta suosiolla hieman vähemmän kunnianhimoisemman taikka luovun sen
kirjoittamisesta kokonaan ja laadin sen sijaan pari kolme artikkelia, jotka
toivon mukaan tuottavat sellaisen täyttymyksen tunteen, jollaista olen
hakemassa projektin päättämiseksi. Tämä pähkinä olisi tarkoitus saada
ratkaistuksi kevään aikana ennen pääsiäistä. Hyvä puoli on se, että olen
pitämässä maalishuhtikuussa Deweyn estetiikasta kurssin Helsingin yliopistossa,
joten voin pohtia tätä kysymystä opetuksen lomassa.
Rahoituskuviot tuovat oman lisämausteensa tilanteelle.
Nykyinen Suomen Kulttuurirahaston rahoitukseni Estetiikan tiedollinen merkitys -projektin kautta päättyy vuoden
2019 lopussa, ja jokainen julkaistavaksi hyväksytty artikkeli tekisi uusille
rahoitushakemuksille toki hyvää. Nykyinen #hankehumppa ei todellakaan suosi
monografian kirjoittamista! Voi olla, että päädyn tietynlaiseen kompromissiin
saattamalla valmiiksi yhden artikkelikäsikirjoituksen, joka sai juuri vuoden
lopussa hylsyn yhdestä lehdestä, sekä kirjoittamalla yhden täysin uuden kevään
kurssini yhteydessä ennen kuin pureudun monografiaan todenteolla.
Kevään aikana teen myös täysin uuden
aluevaltauksen kirjoittamalla ensimmäisen elokuvaan liittyvän artikkelini.
Minulta on pyydetty panos Routledge-kustantamon Philosophers on Film -sarjan kirjaan, joka käsittelee Richard Linklaterin ns. Before-trilogiaa (Rakkautta ennen aamua [1995], Rakkautta ennen auringonnousua [2004], Rakkautta ennen
keskiyötä [2013]). Elokuvissa keskustellaan paljon – ja ainakin omasta
mielestäni jauhetaan välillä myös silkkaa paskaa – ja oman artikkelini olisi tarkoitus
valaista juuri trilogian tätä puolta. Mitä todennäköisimmin vien siinä
eteenpäin pari vuotta sitten ilmestyneen, keskustelun estetiikkaa käsittelevän
artikkelini ideoita: ”The Aesthetics of Conversation: Dewey and Davidson”: https://contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=791.
Artikkelia varten minun on tutustuttava myös liutaan muita
elokuvia, mikä edellyttää DVD-soittimen ostamista. Ja vielä väitetään, ettei
humanistille kertyisi tutkimuslaitekuluja! Katselulistalla on ainakin Éric Rohmelin (1920–2010) elokuvia.
Ja sitten on tietenkin niitä rahoitushakemuksia. Heti vuoden
alkuun pamahtaakin varsin suuritöinen hakemus Aarhus Institute for Advanced
Studies -tutkijakollegiumiin. Sairastelun takia hakemuksen teon aikataulusta tuli myös varsin tiukka. Viime vuoden hakukierroksella kuulin yhdeltä
hakemukseni arvioijalta, että teen vielä suuren panoksen humanistisiin
tieteisiin. Silti jäin Suomenlahden rannalle ilman lippua Tanskaan. Raakaa
peliä. Århusin hakemuksen jälkeen vuorossa ovat sitten pari tuttua
suomalaissäätiötä.
Ja eiku hommiin!
Kommentit
Lähetä kommentti