Elektra, kauhistuttava Berliinin ystävänpäivädeitti
![]() |
Evelyn Herlitzius Elektrana Suomen Kansallisoopperassa syksyllä 2016 |
On oopperoita ja on oopperoita. Ja sitten on Richard Straussin (1864–1949) Elektra (1909). Nimikin sen jo sanoo:
kuin reilut tuntineljäkymmentä minuuttia kestävä väliajaton sähköshokki, jonka aloittava
kohotahti ja ensimmäinen isku naulitsevat kuulijan paikoilleen eivätkä jätä
epäselvyyttä, että nyt seuraa pimeyden ytimeen menevä tragedia. Elektra on Straussin modernein teos,
jossa hän meni niin musiikillisesti kuin dramaattisesti vielä äärimmäisempiin
hurmion ja hulluuden sfääreihin kuin neljä vuotta aiemmin valmistuneessa Salomessa (1905), joka jo se aiheutti
skandaalin oopperamaailmassa. Ei ole ihme, että monet modernistiset säveltäjät,
kuten Igor Stravinsky ja Anton Webern, jotka muuten suorastaan
halveksivat Straussin ylitsevuotava myöhäisromanttista sävelkieltä, pitivät Elektraa mestariteoksena.
Salomea ja Elektraa on helppo pitää eräänlaisina
sisarteoksina, mutta tärkeitä erojakin löytyy. Siinä missä Salome on aistillinen ja sen musiikki sykkii purppuran ja
turkoosin sävyissä, Elektra on lähes
kauttaaltaan tumma, koston läpäisemä tragedia, jonka vähäiset valon hetket
rajoittuvat Elektran siskon Krysotomiksen ilmaisemaan haluun synnyttää lapsi ja
elää normaalia elämää vapaana kotinsa verestävästä ilmapiiristä sekä Elektran
ja hänen veljensä Orestesin jälleennäkemiseen. Elektraa puolestaan vie
eteenpäin ainoastaan yksi ajatus: kostaa isänsä, Mykenen kuninkaan Agamemnonin murha
äidilleen Klytaimnestralle ja tämän rakastajalleen Aigistokselle. Oopperan juoni
rakentuu nimenomaan tämän koston hautomisen ja toteuttamisen ympärille.
Elektra merkitsi
samalla myös Straussin ja näytelmäkirjailija Hugo von Hofmannsthalin (1874–1929) yhteistyön alkua, josta
kehkeytyi Mozartin ja Lorenzo da Ponten suhteen ohella yksi oopperahistorian
merkittävimmistä säveltäjän ja libretistin yhteistöistä. Strauss oli nähnyt Hofmannsthalin
Elektra-näytelmän (1903) vuosisadan
alussa ja näki siinä heti hyvän oopperalibreton mahdollisuuden.
Näytelmätekstistä tulikin Elektran
libretto vain vähin muutoksin, jotka terävöittivät sen kokonaisuutta
oopperataiteen näkökulmasta.
Tarina itsessään tietenkin palautuu eurooppalaisen
kulttuurin alkuhämäriin antiikin Kreikkaan. Elektran
henkilögalleria esiintyy eri muodoissaan jo kreikkalaisen suullisen runouden
traditiossa 800–600 eaa. ja Homeroksen (700
eaa.) Iliaassa ja Odysseiassa
viitataan useasti Orestesiin ja Agamemnoniin, ja Agamemnonin lievästi sanoen
epäonninen avioliitto Klytaimnestran kanssa asetetaan vastakkain Odysseuksen ja
tätä kärsivällisesti odottaneen Penelopen suhteen kanssa. Elektraa ei
Homeroksen eepoksessa mainita, ja hän saa merkittävämmän aseman
perhetragediassa vasta myöhemmissä Aiskhyloksen
(n. 525–456 eaa.) ja Euripideen (480–406
eaa.) tarulle perustuvissa tragedioissa.
Hofmannsthalin näytelmän taustalla on Sofokleen (498–406 eaa.) versio perhedraamasta, jossa Elektrasta
muodostuu isänsä murhan kostonäytelmän päähenkilö sekä äitinsä ja tämän
rakastajan murhan alullepanija. Samalla Sofokleen tragedia toi antiikin
näyttämölle aivan uudenlaisen voimakkaan naishahmon, joka uhmasi aikansa
kaikkia mahdollisia sukupuolistereotypioita. Hahmona Elektra on
yhteiskunnallinen hylkiö; hänen ei ole sallittu avioitua, koska Elektran on
pelätty synnyttävän uuden kostajan murhaamaan Elektran äidin. Poikansa
Orestesin Klytaimnestra on yrittänyt tehdä vaarattomaksi lähettämällä tämän
muualle kasvamaan tapettuaan miehensä. Oopperan yksi karmivimmista kohtauksista
onkin noin puolivälissä, kun Elektra ensin maalailee äitinsä silmien eteen sen,
miten Orestes palaa jahtaamaan äitiään ja miten hän seuraa nauttien tappotyötä
vierestä. Klytaimnestran kauhu haihtuu äkkiä, kun hän saa hetki Elektran
ennustuksen jälkeen viestin poikansa kuolemasta – joka tosin myöhemmin
osoittautuu virheelliseksi. Seuraa Klytaimnestran groteski riemu, jota orkesterin
valtaisa kirku ja pauhu säestävät.
Elektra ei siinä
suhteessa ole mitenkään moderni teos, että sillä on varsin selkeä rakenne.
Yksittäisistä kohtauksista muodostuu hyvin yhtenäinen ja loogisesti etenevä
kokonaisuus: talon palvelusväen tarinat Elektrasta, Elektran isän kaipuu, Krysotomiksen
Elektralle ilmaisema toive pakenemisesta ja toisenlaisesta elämästä, Elektran
ja Klytaimnestran kohtaaminen, Orestesin paluu, sisarusten jälleennäkeminen ja
Elektran veljensä suostuttelu äitinsä surmaamiseen. Vasta tässä kohdassa näyttämöllä
alkaa tapahtua enemmän. Aluksi Orestes murhaa äitinsä, mikä onnistuu ilman Elektran
murhatyöhön varaamaa kirvestäkin. Ja viiden minuutin päästä veri lentää taas,
kun Elektra houkuttelee Aigistosin huoneeseen, jossa Orestes on tätä
odottamassa. Aigistos huutaa hädissään ”Eikö kukaan kuule?”, mihin Elektra
vastaa ”Agamemnon kuulee sinua!” ja Orestes antaa kuoliniskun. Seuraa riemu:
Krysotomis ilmoittaa hurmiosta jähmettyneelle Elektralle Orestesin tulleen
vapauttamaan heidät äitinsä ja Aigistosin hirmuvallan alta. Elektrasta nyt ei kuitenkaan
ole aika puhua vaan tanssia. Kesken hulluuden rajoilla heiluvan tanssinsa –
joka voi valitettavasti joskus olla esityksissä varsin noloa katsottavaa –
Elektra lysähtää kuolleena maahan. Orkesterista purkautuu vielä kaksi
valtaisaa, oopperan aloittavaa Agamemnon-teemaa – Agamemnonin kosto on puhunut
– ennen suurta loppupamausta, joka päättää oopperan.
Orkesterilla on Elektrassa
aivan keskeinen rooli ja onpa teosta pidetty eräänlaisena sinfonisena
runonakin. Orkesteri maalailee monissa kohdin kauhun tunnelmia hieman Bartókin Herttua Siniparran linnan tapaan, mutta
huipennuksissa Elektran desibelit
ovatkin jo aivan omaa luokkaansa. Elektra
sisältää lukuisia orkesteripätkiä, joissa Strauss venyttää intensiteetin
äärimmilleen; lyömäsoittimet hakkaavat, vasket pauhaavat ja jouset soittavat
kuin veitsenterällä; oopperan alkutahdit ovat itse asiassa kuin valtaisa
orkestraalinen kaulankatkaisu. Ainoa hieman lämpimämpi melodia purkautuu
orkesterista kun Elektra tunnelmoi veljensä Orestesin paluuta; muuten Elektra on dionyysinen bakkanaali.
Elektra kuuluu
niihin teoksiin, joita aktiivisesti pidän silmällä selaillessani eri
oopperatalojen kausiesitteitä. Syy on yksinkertainen: Elektra saa minussa aikaiseksi aivan valtaisan endorfiinimyrskyn. Nyt
Berliinin valtionoopperassa sattui olemaan esitys sopivassa ajankohdassa.
Matkan houkuttelevuutta lisäsi vielä mahdollisuus kuulla Elektra legendaarisen Daniel
Barenboimin johtamana sekä solistikaartin kaksi maailmantähteä: René Pape Orestesina ja Klytaimnestrana Waltraud Meier, jota voi
pitää jopa suosikkioopperalaulajanani. Joten ei kun sinne!
Produktio on itse asiassa se Patricie Chéreaun produktio vuodelta 2013, joka kiersi maailman oopperalavoja ahkerasti, ja jonka näin myös Kansallisoopperassa. Varsinaisten näyttämötapahtumien
vähyyden takia Elektra on ohjauksellisesti
varmasti hieman haasteellinen ooppera. Produktion henkilöohjaus, henkilöiden
liikehdinnät ja eleet ovat hyvin mietittyjä. Chéreau käyttää useassa kohdin hyvin
palvelusväkeä elävöittämään näyttämökuvaa, mikä luo hyvää kontrastia oopperan
monille monologeille ja dialogeille; näyttämökuva useasti ikään kuin tyhjenee niiden
tieltä. Myös Elektran ja Aigistosin kohtaamisessa on hauskaa ironiaa. Klytaimnestra ei ole tässä esityksessä
se tyypillinen paha ämmä, vaan lähes luhistumispisteessä oleva jumalatar, jota menneisyyden
kauhut vainoavat. Hän tuntuu toivovan jopa jonkinlaista sovintoa Elektran
kanssa eikä hän ala nauraa räkättää saadessaan kuulla Orestesin kuolemasta,
kuten monesti on tapana.
Elektran esittäjään kohdistuu tietenkin erityishuomio. Onhan
kyseessä varmasti vaativimpia dramaattisen sopraanon rooleja ja Elektra on
läsnä näyttämöllä periaatteessa koko oopperan ajan. Ricarda Merbeth ei aivan täyttänyt roolin vaatimuksia. Hänen
äänensä tuntuu yksinkertaisesti hieman liian pieneltä Elektran rooliin. Merbethin
ääni ei ollut ylärekisterissä niinkään kireä, vaan lähinnä pingotettu ja väritön
eikä se noussut orkesterin yli kunnolla. Myös monet nopeat kuviot menivät aika suttuisasti.
Orestes-kohtauksessa Merbethin ääni kuitenkin puhkesi upeaan loistoon.
Waltraud Meierin ääni ei ole enää kulta-aikojen tasalla, vaikka vaikeaa siitä mitään moitittavaakaan on löytää. Mutta mikä lavaläsnäolo ja näyttelijätyö! Koko esitykseen tuli uutta sähköä,
kun hän astui näyttämölle kohtaamaan Elektran. Meier pääsi myös väläyttämään valttikorttiaan
Klytaimnestran kertoessa kammoksuttavista öistään tyttärelleen; käsittämättömän
upeaa, jossakin laulun ja puheen välimaastossa liikkuvaa ilmeikästä tekstin
lausuntaansa.
Äänellisesti suvereenein oli nuori liettualaissopraano Vida Mikneviciute Krysotemiksenä;
samanaikaisesti nuorekkaan heleä, mutta huipennuksissa upeasti orkesterin
pauhun kevyesti ylittävä ääni. Täydellinen Krysotemis ja Mikneviciute saikin
oikeutetusti illan suurimman huutomyrskyn. Ja on se maailma pieni. Kun tarkistin
hänen nimen kirjoitusasuaan, tajusinkin, että olen kuullut häntä vuosia sitten
Mikkelin Musiikkijuhlilla Mahlerin neljännen sinfonian solistina Mariinskin ja Valeri Gergijevin kanssa, ja peräti jutellut
hänen kanssaan Mikkelin Urheilupuistossa musiikkijuhlien jalkapallo-ottelun
yhteydessä.
Miehet ovat Elektrassa
aikamoisia statisteja, kuten itse asiassa Straussin oopperoissa yleensä. Ainakin
äänellisesti parempaa Orestesia kuin René Pape saa hakea. Stephan Rügamer taas teki
varsin valjun vaikutelman lyhyessä esiintymisessään Aigistosina; onhan rooli
siinä mielessä epäkiitollinen, että vain viiden minuutin esiintymisen jälkeen tulee veitsestä.
Mutta illan todelliset sankarit olivat Barenboim ja
Berliinin valtionoopperan orkesteri. Elektra
lukeutuu niihin teoksiin, joka on tällä pitkäaikaisella duolla vahvasti
verissä, onhan heillä teoksen levytyskin olemassa 20 vuoden takaa. Mitään
rutinoitumisen merkkejä ei kuitenkaan kuultu koko iltana. Kokonaisuudessaan soitossa
oli upeaa ilmavuutta, jossa orkesterimontusta nouseva pauhu nostaa katsojankin ilmaan
eikä hyökkää päälle. Huikaisevien orkesteritehojen ohella sai kuulla myös ilmeikästä fraseerausta ja hienoa yksityiskohtien
poimintaa Straussin valtaisasta orkesteritekstuurista.
Jos ei nyt ihan kaikista upein kuulemani Elektra, niin ihan mukava endorfiinituulahdus
siitä silti seurasi. Ainut ongelma tällaisten massiivisten teosten kuulemisessa
on se, että seuraavana yönä unet tuppaavat jäädä lyhyeen. Jylläävät ilmeisesti
aivokemian sen verran sekaisin.
Kommentit
Lähetä kommentti