Esteettisyys – tuntematon lentävä esine estetiikan avaruudessa?
Uudessa, ilahduttavan vetävästi kirjoitetussa kirjassaan Estetiikan avaruus: Miten estetiikka tulisi
ymmärtää 2000-luvulla? (2018) Aalto-yliopiston estetiikan professori Ossi Naukkarinen hahmottelee estetiikan
nykytilaa. Hänestä tällaiselle kartoitukselle on tarvetta ennen kaikkea nyt,
kun eri digitaaliset laitteet ja alustat ovat kasvattaneet aistiähkyämme
räjähdysmäisesti tällä vuosituhannella ja uudet digitaaliset tutkimusmenetelmät
antavat mahdollisuuden niin estetiikan tutkimuskentän uudenlaisille
kartoitustavoille kuin päästä käsiksi ns. big dataan, jonka syövereistä voimme
kaivaa esiin sen, minkälaisiin asioihin esimerkiksi termit ”estetiikka”, ”esteettinen”
ja ”esteettisyys” yhdistyvät internetin ihmeellisessä maailmassa. Naukkarinen
uskoo, että tästä universumista voi avautua estetiikalle uusia mielenkiintoisia
tutkimusaiheita.
Naukkarinen nostaa mielenkiintoisen tarkastelunsa yhdeksi
keskeiseksi välineeksi esteettisyyden käsitteen ja vyöryttää kirjan alussa lukijan
eteen valtaisan esimerkkipatteriston tästä ilmiöstä meikkaamisesta liikuntaan,
seksuaalisuudesta taiteeseen. Ne ovat kaikki esimerkkejä siitä, miten tärkeää
”esteettisyys on” meille ihmisille (21). Myöhemmin Naukkarinen määrittää
esteettisyyden ”ominaisuudeksi, jota voimme asioissa havainnoida, arvioida ja
myös kuvitella”, ja hänen mukaansa sen variaatioihin lukeutuvat esimerkiksi
”kauneus, rumuus, tyylikkyys”. Lopullista määritelmää esteettisyydestä
Naukkarinen ei kuitenkaan pidä mahdollisena; sen variaatioita on
yksinkertaisesti ”lähes loputtomasti” (45).
Naukkarinen ei tietenkään ole ainut estetiikan tutkija, joka
on mennyt käsitteellisten perusasioiden äärelle. Helsingin yliopiston
estetiikan professori Arto Haapala
on puolestaan viimeaikaisissa julkaisuissaan pohtinut esteettisyyden sijaan esteettisen
käsitettä ja erotellut sen eri lajeja. Kansainvälisistä tähdistä esteettisen
käsitettä on käsitellyt muun muassa Roger
Scruton. Seikkaperäisen ja hauskankin katsauksen esteettisen ja estetiikan
käsitteiden eri merkityksiin niin estetiikan tutkimuksessa kuin sen
ulkopuolella puolestaan tarjoaa Uppsalan yliopiston estetiikan professori
emeritus Lars-Olof Åhlberg kirjansa Notions of the Aesthetic and of Aesthetics (2014)
nimiesseessä.
Voi tuntua oudolta väitteeltä estetiikan dosentin suusta, mutta
en oikein saa millään otetta siitä, mistä näissä esteettisyyttä ja esteettistä
koskevissa filosofisissa analyyseissa on kyse ja mihin niillä tähdätään, vaikka
Åhlbergin kaltainen käsitehistoriallinen tutkimus niistä on varmasti tärkeää
estetiikan historian ymmärtämisen kannalta. Tai vähän toisin sanoin, minusta
esteettisen eikä varsinkaan esteettisyyden käsitteen analysointia yksinkertaisesti
tarvita estetiikan tutkimuksessa. Nämä käsitteet ovat kuin saippuapaloja,
joista en ainakaan itse ole saanut monista yrityksistä huolimatta sen ihmeempää
irti kuin että niillä on jotain tekemistä aistimisen kanssa, mistä syystä pidän
myös niiden tutkimuksellista mielenkiintoisuutta ja hyödyllisyyttä sangen
kyseenalaisena. Joissakin tapauksissa ne voivat myös olla ainoastaan nasevampi
tapa sanoa jokin vähän kompleksisempi asia. Esimerkiksi kun newyorkilaisesteetikko
Arthur Danto väittää joissakin
varhaisissa teksteissään, että estetiikka tai esteettisyys (aesthetics) on merkityksetöntä taiteen
olemukselle, hän tarkoittaa vain, että aivan muut seikat kuin asian esteettiset
ominaisuudet tekevät siitä taidetta. Mutta ei tästä vielä seuraa, että olisi
jokin esteettisen taikka esteettisyyden käsite, jota olisi mielenkiintoista ja
tärkeää avata tarkemmin.
Mitä sitten tilalle? No, heti kun aletaan puhua esimerkiksi juuri
esteettisistä ominaisuuksista kuten myös sellaisista asioista kuin esteettisestä
arvostelmasta ja esteettisestä kokemuksesta tuntosarveni heräävät ja alan taas
tuntea oloni hieman kotoisammaksi universumissa. Nyt ymmärrän mistä puhutaan. Kerrankin!
Esteettisen arvostelman perusmuoto on tietenkin kaikessa raakilemaisuudessaan
”X on kaunis”. 1900-luvun puolivälissä vaikuttanut englantilaisfilosofi Frank Sibley on puolestaan antanut esteettisistä
ominaisuuksista varsin hyvän listan, jolla pääsee ainakin alkuun. Sibleyn
mukaan esteettisiä ominaisuuksia ovat muun muassa ”eloton, seesteinen, synkkä,
dynaaminen, voimakas, eloisa, herkkä, hienostunut, siro, liikuttava, lattea,
sentimentaalinen ja traaginen”. Kun asialla on joku näistä ominaisuuksista, se on
ainakin siinä suhteessa esteettinen. Ja sitten herää niitä tuttuja kysymyksiä,
joista on taitettu peistä luoja ties miten kauan. Ovatko esteettiset
ominaisuudet asioiden todellisia ominaisuuksia vai ainoastaan katsojan
silmässä? Onko esteettinen arvostelma vain subjektiivinen mielipide vai voiko
sillä olla yleisempää pätevyyttä? Minkälaiset seikat voivat toimia esteettisen
arvostelman perusteina? Mihin perustuu esteettisen arvostelman ns.
normatiivinen voima, jos sillä sellaista ylipäänsä on? Miksi en voi antaa oikeutettua
arviota taideteoksista esimerkiksi New
York Timesista lukemieni kritiikkien pohjalta, mutta olen ainakin
lähtökohtaisesti oikeutettu antamaan sellaisen Yhdysvaltojen poliittisesta
tilanteesta saman lehden politiikan uutisia lukemalla? Miksi esteettisten
arvostelmien tiedollinen sisältö ei siis periydy samalla tavalla kuin monen muun arvostelman?
Näiden kysymysten kiinnostavuudesta ja keskeisyydestä estetiikalle voi olla
oikeutetusti montaa mieltä, mutta sentään ne ovat selkeitä kysymyksiä – vaikka
tuo viimeinen ei ehkä ole ihan parhaalla mahdollisella tavalla muotoiltukaan.
Esteettinen kokemus ei ehkä ole aivan yhtä selvä tapaus. Moni
filosofi on nimittäin pitänyt esteettistä kokemusta turhan subjektiivisena,
ainoastaan ihmisen sisäiseen maailmaan sijoittuvana tapahtumasarjana, johon on
mahdotonta päästä käsiksi. Silti esteettisestä kokemuksesta löytyy kosolti pätevää
tutkimusta. Niin sanotulle fenomenologiselle estetiikalle aihe on aivan
keskeinen, ja sen piirissä siitä ovat kirjoittaneet seikkaperäisesti niin
ranskalaisfilosofi Mikel Dufrenne kuin
hiljattain hienon väitöskirjan aiheesta Helsingin yliopistossa tehnyt Harri Mäcklin. Itse puolestani peesaan
aika lailla amerikkalaisfilosofi John
Deweyä, jonka mukaan esteettinen kokemus on yhtenäinen kokemuksellinen
kokonaisuus, kuten hyvän keskustelun ryydittämä illallinen, jota luonnehtivat
muun muassa seuraavat piirteet: asteittainen kehittyminen, intensiivisyys, tietynasteisen,
mutta ei ylitsepääsemättömän vastustuksen (resistance)
tunne, rytmisyys, sisäinen liikevoima ja lopussa tapahtuva purkautuminen tai
täydellistyminen (fulfillment). Tai
kuten Dewey niin runollisesti itse sanoo: ”Jostakin kokemuksesta tulee
esteettistä, kun vastarinta ja jännitteet, kiihokkeet, nuo itsessään vain
sivuraiteille vievät houkutukset, kääntyvätkin liikkeeksi, joka johtaa kohti
sisäänsä sulkevaa ja täydellistävää päätöstä.” (Taide kokemuksena, suom. Antti Immonen & Jarkko S. Tuusvuori,
74.) Tai kuten maestro Valeri Gergijev
opastaa oheisessa YouTube-pätkässä nuorempaa kollegaansa mestarikurssilla
rakentamaan Aleksander Scriabinin Hurmion runoelman yhtä huipennusta: ”You
build, you build, you build, then you stand on it (?!) and PAAAAA!!!..........
On top of the world!” Siinä esteettisen kokemuksen huippumuodon rakenne
kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Nykyisistä estetiikan tutkijoista esimerkiksi joku Noël Carroll olisi eri mieltä. Hänelle
kokemuksen esteettisyys selittyy kokemuksen kohteen pohjalta. Mitään sisäistä
liikevoimaa, intensiteettiä ja täydellistymisen tunnetta ei tarvita. Riittää,
että kokemuksen sisältönä ovat taideteoksen esteettisesti relevantit piirteet,
kuten esimerkiksi ne palaset, joista Hurmion
runoelman huipennukset kasvavat. Itse en ole taas valmis luopumaan
Carrollin tavoin siitä oletuksesta, että esteettinen kokemus selvästi tuntuu joltakin, jos ei nyt välttämättä ihan
PAAAAlta kaikissa tapauksissa. Carroll osoittaa aivan aitoja ongelmia tässä
oletuksessa, mutta nähdäkseni ne eivät ole ylitsepääsemättömiä. Carrollin oman
kannan keskeinen ongelma on taas se, että se ei pysty selittämään sitä, miksi
olemme valmiit käyttämään joskus paljonkin aikaa, vaivaa ja jopa rahaa
esteettisten kokemusten tähden - terv. nimimerkki "Ensi viikonloppuna oopperaa Berliinissä". Esteettisestä kokemuksesta olisikin tarkoitus vielä kevään aikana
kirjoittaa artikkeli. Mutta niin tai näin, jälleen pöytä on täynnä
mielenkiintoisen keskustelun aineksia enkä usko, että esteettisyyden analyysi
tuo siihen mitään kastikelusikkaa kummempaa lisää.
Mutta ehkä ”esteettisyys” ja ”esteettinen” ovatkin jotain kaikkien
yllä lueteltujen asioiden taustalla olevaa? Esteettisyys on asia taikka käsite,
joka kerää esteettiset arvostelmat, esteettiset ominaisuudet ja esteettisen
kokemuksen ikään kuin saman perheen jäseniksi hieman Platonin ideoiden tapaan. Nämä asiat ovat esteettisiä, koska ne
ovat osallisia esteettisyyden ideasta taikka yleiskäsitteestä. Mutta mielestäni
tämä oletus on aivan turha. En ymmärrä, miten esteettisyydestä voidaan puhua
ikään kuin tyhjiössä, ilman että sitä kytketään esimerkiksi jonkinlaiseen
arvostelmaan, ominaisuuteen tai kokemukseen. Analyyttinen esteetikko Peter Kivy esimerkiksi puolustaa
kirjassaan Once-Told Tales. An Essay in Literary
Aesthetics (2011) käsitystä romaanista ”ei-esteettisenä taiteena” (non-aesthetic art). Mutta hän juuri
kvalifioi selvästi, mitä tarkoittaa ”ei-esteettisellä” tässä yhteydessä: vain
harvalla romaanilla on esteettisiä ominaisuuksia jossakin merkittävässä
mielessä – näin hän tosiaan väittää! – eikä romaanin lukemiseen liity kuin
harvoin sellaisia kokemuksia, joita Kivy olisi valmis nimittämään esteettisiksi.
Esteettiset ominaisuudet ja esteettisen kokemuksen Kivy sattumoisin ymmärtää
pitkälti Sibleyn ja Carrollin johdattamalla tavalla. Kivyn
kirjallisuusestetiikan tapauksessa tilanne on siis hyvin samanlainen kuin
Danton kohdalla yllä: ”ei-esteettisen” käytöllä vain kiteytetään vähän
kompleksisempi idea. Molemmissa tapauksissa esteettisen käsitteessä on kuitenkin
yhtä paljon mielenkiintoista analysoitavaa kuin esimerkiksi poikamiehen
käsitteessä.
Omiin korviini sekä esteettisyyden että esteettisen
käsitteet ovat alkaneet yhä enemmän kuulostaa sellaisilta asioilta, joita yksi
1900-luvun tärkeimmistä analyyttisistä filosofeista ja poikamiehen käsitteen
kuuluisa analysoija Willard van Orman
Quine kuvasi ”ontologisiksi slummeiksi”, jonne estetiikan dosentti Risto Pitkänen on jo kipannut sellaiset
termit kuin ”tekijyys” ja ”taiteilijuus”. Sinne perään vaan minun puolestani! Niin
kummalta kuin se voi kuulostaa, esteettisiä ominaisuuksia, esteettisiä
arvostelmia ja esteettistä kokemusta voi tutkia ottamatta mitään kantaa siihen,
mitä esteettisyys on. Se, miten nämä liittyvät yhteen, muodostaakin sitten oman
kysymyksensä. Mutta siihenkään ei ”esteettisyyttä” tarvita.
”Esteettisyyden” ja ”esteettisen” erilaisten arkisten käyttötapojen
läpikäynti voi olla hauska tapa aloittaa esimerkiksi estetiikan peruskurssi, mutta
sen ihmeemmin en kyllä jäisi niitä hinkkaamaan. Saa nähdä minkälainen
hiljaisuus laskeutuu luentosaliin, kun pääsen näyttämään opiskelijoille Helsingin Sanomien pääkirjoituksesta
poimimani tekstipätkän, jossa Sergei
ja Julia Skripalin myrkyttäneitä,
pelkiksi Salisburyn katedraalia ihastelemaan tulleiksi turisteiksi itseään
väittäneitä venäläisagentteja kutsutaan ”estetiikkaan” mieltyneiksi urheiluravinnekauppiaiksi
(HS, 15.9.2018, A5). Samanlaisia viattoman
harmittomia ”estetiikka”-sanan ja sen muun kielisten vastineiden käyttöjä on media
ja internet pullollaan – sattumoisin saman päivän Hesarin viereisellä sivulla
käsitellään koirien rodunjalostuksen ongelmia otsikolla ”Rodunjalostusta
estetiikka edellä” (HS, 15.9.2018,
A4) – ja niitä käsittelee hauskasti myös Åhlberg. Tästä syystä suhtaudun suuresta
Yoda-meemi ja GIF-innostuksestani huolimatta myös varsin skeptisesti siihen,
että big datasta nousisi esiin sen merkittävämpiä tutkimusaiheita estetiikalle.
Mutta sen aika näyttää.
Kommentit
Lähetä kommentti