Oopperaa ja maailmanpolitiikkaa Kööpenhaminassa: John Adamsin Nixon Kiinassa
Ooppera on korostetun hidas taidemuoto. Oopperan
säveltäminen voi kestää säveltäjältä helposti useita vuosia eikä itse
kantaesitysproduktion kokoonpaneminen lavasteineen, ohjauksineen,
harjoituksineen ja muine valmisteluineen käy aivan kädenkäänteessä. Kaikista
taidemuodoista juuri ooppera tuntuisikin soveltuvan heikoiten
päivänpoliittisten aiheiden käsittelyyn. Varsinkin nykyisessä maailmassa, jossa
ainoaa pysyvää tuntuu olevan muutos ja äkilliset käänteet, poliittiseen
aiheeseen tarttuva ooppera ehtisi hyvin todennäköisesti vanhentua moneen
kertaan ennen päivänvalon näkemistään. Ei ihme, että oopperasäveltäjät ovat
tupanneet käsittelemään ihmiselämän ikuisuuskysymyksiä, kuten rakkautta, vihaa,
kostoa ja ahneutta.
Ainakin yksi merkittävä poikkeus tähän sääntöön on:
amerikkalaissäveltäjä John Adams.
Vaikka hänen oopperansa eivät aivan päivänpoliittisiin aiheisiin tartukaan, ne
kuitenkin käsittelevät varsin suoraan lähihistorian tärkeitä poliittisia tai
ainakin poliittisesti latautuneita aiheita terrori-iskuista (Klinghofferin kuolema) atomipommin
kehittämiseen (Dr. Atomic). Varmasti
kuuluisin näistä teoksista on hänen ensimmäinen oopperansa Nixon Kiinassa (1987), joka käsittelee Yhdysvaltojen presidenttinä
vuosina 1969–1973 toimineen Richard Nixonin seitsemän päivän vierailua Kiinan
kansantasavaltaan vuonna 1972. Vierailu päätti 25 vuoden mittaisen
diplomaattisen jääkauden maiden välillä. Matka oli myös osa Yhdysvaltojen
Vietnamin strategiaa. Nixon toivoi, että suhteiden liennytys Kiinan kanssa
asettaisi painetta kommunistista Pohjois-Vietnamia kohtaan, jonka kanssa
Yhdysvallat oli käymässä surullisen kuuluisaa sotaa Etelä-Vietnamin rinnalla
matkan aikoihin.
![]() |
Kuva: Camilla Winther |
Yksi hätkähdyttävä piirre Adamsin oopperassa on tietenkin
se, että se tuo oopperalavalle hahmoja, jotka olivat 1980-luvun lopun yleisölle
hyvin tuttuja tosielämästä. Samaa ei voida sanoa esimerkiksi Wagnerin, Verdin,
Puccinin ja monien muiden keskeisten oopperasäveltäjien hahmogallerioista.
Useat Adamsin oopperan keskeisistä henkilöistä, kuten Nixon itse, olivat myös
vielä elossa Nixonin ensi-illan
aikoihin – Nixon ei muuten koskaan nähnyt Adamsin oopperaa. Ottaen huomioon,
että oopperayleisölle tuntuu edelleen olevan vaikeuksia sulattaa modernia tai
arkista puvustusta, Nixon oli
valmistumishetkellään aikamoinen tapaus oopperamaailmassa. Nixonin Kiinan
matkasta myös uutisoitiin laajalti yhdysvaltalaismediassa, ja matkalta
välitettiin päivittäin uutiskuvaa suoraan yhdysvaltalaisten koteihin. Nixon
laulaakin intoutuneesti matkansa kotimaisesta mediahuomiosta oopperan
ensimmäisessä aariassa ”News has a kind of mystery”. Ei ihme, että oopperaa on
pilkallisesti kutsuttu ”CNN-oopperaksi”.
Alun perin idean Nixonia käsittelevästä oopperasta keksi
kulttiohjaaja Peter Sellars, joka
ehdotti aihetta Adamsille. Säveltäjä oli kuitenkin aluksi vastahakoinen
tarttumaan toimeen, muun muassa siitä syystä, että piti Nixonia varsin
vastenmielisenä hahmona. Adams kuitenkin alkoi nähdä Nixonin Kiinan matkassa
mielenkiintoisia myyttisiä aineksia, mikä sai hänet taipumaan Sellarsin
ehdotukseen. Oopperan libretistiksi Sellars ehdotti yhdysvaltalaisrunoilija Alice Goodmania. Nixonin jälkeen kolmikon yhteistyö jatkui myös muiden Adamsin
näyttämöteosten kohdalla.
Alusta alkaen koko kolmikolle oli selvää, että Nixonista ei tulisi missään nimessä
satiiria, vaikka Nixonin hahmo olisi helposti taipunut sellaiseen. Oopperan oli
tarkoitus suunnata katse sen keskeisiin hahmoihin historiallisen tapahtuman
takana. Nixon rakentuukin vahvasti
kuuden henkilön ympärille, amerikkalaisdelegaatiosta Nixonin lisäksi tämän
vaimoon Pat Nixoniin ja Nixonin
silloiseen ulkopoliittiseen avustajaan ja myöhempään Yhdysvaltain
ulkopolitiikan voimahahmoon Henry
Kissingeriin. Isäntien puolelta keskiössä taas ovat Mao Zedong ja hänen vaimonsa Jiang
Ging sekä pääministeri Zhou Enlai,
jonka upean tunnelmallinen Pekingin yössä laulama aaria ”I am old and I cannot
sleep” päättää oopperan.
Adams itse kertoo suhteensa Nixoniin muuttuneen oopperan
säveltämisen myötä lähes täysin. Sitä ennen hän oli monien muiden tavoin
pitänyt Nixonia jonkinasteisena yksinkertaisena luihuna, jonka hämäräperäisyys
huipentui vuosien 1972–74 Watergate-skandaaliin. Adams kuitenkin hämmästeli
sitä, kuinka sävykäs ja älykäs hahmo Nixonista lopulta paljastui tämän
julkikuvan takaa. Oopperassa Nixon onkin melankolinen, lähes traaginen hahmo,
joka pohdiskelee hyvin hienovaraisesti menneisyyttään ja on selvästi täysin
tehtäviensä tasalla. Myös oma Nixon-kuvani on saanut uusia sävyjä Nixoniin perehtymisen myötä. Nixonin Nixon on todellakin kaukana
siitä karikatyyristä, joka esimerkiksi esiintyy monissa Simpsonsien jaksoissa.
Vaikka kulttuurisilla eroilla ei Nixonissa mitenkään mässäillä, vierailun osapuolten välillä vallitseva valtava
kuilu kyllä korostuu. Ooppera alkaa työläiskuoron kurinalaisella ja tummalla
numerolla ”The People are the heroes now”. Vähitellen musiikki muuttaa sävyään.
Orkesterista alkaa purkautua valtaisia pumppaavia, syntetisaattorin vahvistamia
rockmaisia riffejä ja villin intensiivisiä vaskisointuja. Tämän pariminuuttisen
orkesteri-ilottelun eräänlaiseksi hännäksi Adams on liittänyt vielä pienen
hauskan muistuman Yhdysvaltain kansallislaulusta: Nixonin lentokone The Spirit
of 76 on laskeutunut Pekingin kentälle – käsittääkseni ensi-iltayleisö alkoi
aplodeerata tässä kohdassa hurjasti. Olen nyt nähnyt Nixonin kahdesti ja Nixonin koneen laskeutuminen on kyllä todella
makea kohta.
![]() |
Kuva: Camilla Winther |
Mitään suurta, tapahtumarikasta tarinaa oopperassa ei ole,
vaan ote on hyvin intiimi. Libretto on myös varsin aforistinen.
Kiinalaistyöläisten kuoron jälkeen varsinaiset tapahtumat alkavat Pekingin
lentokentältä, jossa isännät ovat odottamassa Nixonin koneen laskeutumista.
Ottaessaan vastaan isäntien tervehdykset Nixon on täynnä innostuneisuutta
tapahtuman merkityksestä. Amerikkalaisten suuret odotukset kuitenkin kokevat
jonkinasteisen kolauksen kun heidän lentokenttäkohtauksen jälkeiset
keskustelunsa Maon kanssa etenevät hyvin tahmeasti tämän kryptisestä
filosofoinnista johtuen. Ensimmäinen näytös päättyy suuriin puheiden
ryydittämiin illallisiin. Omassa puheessaan Nixon valaa edelleen uskoa
tapahtuman merkittävyyteen: ”Maailma katselee ja kuuntelee. Meidän on
tartuttava hetkeen.” Ja muu illallisväki vastaa: ”Cheers!”. Kilistelyjen
tuoksinnassa Nixon myöntää olleensa väärässä Kiinan suhteen; ”I opposed China.
I was wrong!”
Toinen näytös on omistettu vierailun oheisohjelmalle, ja sen
keskushenkilönä on Nixonin vaimo. Pat Nixon on oopperassa hyvin sympaattinen
hahmo ja huokuu hyväntahtoista, mutta ei missään nimessä naiivia
isänmaallisuutta. Amerikan delegaatio saa katsottavakseen Maon vaimon Jiang
Gingin tekemän propagandistisen baletin, jonka väkivaltaisuus järkyttää
varsinkin Patia. Jiang ärtyy siitä, että Nixonit eivät näytä käsittäneen
baletin vallankumouksellista sisältöä ja ottaa näytöksen lopuksi näyttämön
haltuunsa uhmakkaalla aariallaan ”I am the wife of Mao Tse-Tung”.
Viimeisen, kolmannen näytöksen aluksi varsin nuutunut kuusikko on kokoontunut viimeistä kertaa yhteen. Nixon on
turhautunut siitä, että hänen on ollut niin vaikeaa saada viestiään perille
isännille. Vähitellen kuusikko vetäytyy omiin residensseihinsä. Loppu onkin
omistettu kokonaan hahmojen sisäiselle maailmalle. Pat muistelee Richardin
hänelle sotaväestä lähettämiä kirjeitä; Richard käy läpi sotakokemuksiaan; Mao
ja Jiang vaihtavat ajatuksia vallankumouksesta ja Mao jatkaa kryptisellä
linjallaan. Unettomuudesta kärsivä pääministeri Zhou vaipuu joukkiosta
melankolisimpiin ajatuksiin ja tuntuu vakavasti epäilevän kaikkien
edesottamustensa mielekkyyttä. Tunnelma on suhteellisen surrealistinen. Näissä
tunnelmissa ooppera hiljalleen päättyy.
Musiikillisesti Nixon
sijoittuu Adamsin varhaisvaiheeseen, jolloin hän vielä jatkoi varsin vahvasti Philip Glassin kaltaisten minimalistien
jalanjäljissä. Varsinkin hieman tapahtumarikkaampia kohtauksia säestää
minimalismille tyypillinen orkesterin jatkuva rytminen tikitys, ajoittain
peräti hakkaaminen ja saman musiikillisen kuvion hypnoottinen toisto.
Pohdiskelevammissa ja yksityisemmissä kohtauksissa musiikki on huomattavasti
lyyrisempää ja itse asiassa ajoittain melodisesti jopa erittäin tarttuvaa.
Toisaalta Adams ammentaa jo Nixonissa
paljon musiikin populaareimmista tyyleistä, kuten jazzista ja bebopista, mikä
myös erottaa hänet monista puhdasverisimmistä minimalisteista. Oopperan yksi
ehdoton helmi on kolmannen näytöksen alun pieni kipale, jonka Maon vaimo Jiang toivoo
viimeistä iltaa viettävää seuruetta viihdyttävältä orkesterilta: ”Hit it boys!”
Myöhemmin tämä sävelmä löysi tiensä myös Adamsin oopperan musiikin pohjalta
tekemään orkesteriteokseen Chairman
Dances (1985) – jonka vasta nyt tätä kirjoittaessani huomaan valmistuneen
ennen oopperan kantaesitystä.
Näkemälleni (15.5.) Tanskan kuninkaallisen oopperan Nixonin uudelle produktiolle ei voi
sanoa kuin ”Gambei!” Oopperan kaikki osa-alueet henkilöohjauksesta lähtien
olivat upeasti hallinnassa. Kaikki kuusi päähahmoa oli hienosti karakterisoitu.
Eleet, ilmeet ja liikekieli olivat viimeistä piirtoa myöten mietittyjä. Varsinkin
Maon hahmo on vaikuttava. Tässä John
Fulljamesin ohjauksessa hän on täysi seinähullu, jonka hourailujen lomassa
Nixonin ja Kissingerin elekieli ja toisilleen luomat katseet osuvat aivan
nappiin; koko ensimmäisen näytöksen keskustelu Maon ja amerikkalaisten
vieraiden välillä on suorastaan hykerryttävä.
![]() |
Kuva: Camilla Winther |
Ooppera alkaa eräänlaisesta arkistosta, jossa käydään läpi
Nixonin matkan dokumentteja ennen Spirit of 76:n laskeutumista. Kuoro ei tässä tulkinnassa
muodostu kiinalaistyöläisistä, vaan sen jäsenet ovat eräänlaisia matkan
raportoijia. Fulljames myös liikuttaa kuoroa erinomaisesti. Historiallinen
näkökulma on esityksessä muutenkin vahvasti läsnä. Näyttämölle projisoidaan alkuperäisiä uutispätkiä,
kuvia ja lehtileikkeitä Nixonin vierailusta pitkin oopperaa, mikä toimii erittäin hyvin ja todella tukee
näyttämötapahtumia ja antaa niille hienoa syvyyttä. Myös oopperan loppu on
vaikuttava. Maot astuvat lauluosuuksiensa päätyttyä suureen laatikkoon, jonne Nixonit
hetkeä myöhemmin seuraavat heitä. Pääministeri Choun viimeisen kauniin ja
melankolisen aarian aikana laatikko sulkeutuu ja liikkuu näyttämön taakse arkistoon
muun materiaalin joukkoon.
Kaikki pääosan esiintyjät suoriutuivat myös laulullisesti
erinomaisesti Nixonin roolin laulaneen Johan
Reuterin johdolla. Nuori tanskalaissopraano Sofie Elkjaer Jensen teki myös vaikutuksen Jiangin toisen näytöksen
päättävässä vaikeassa, hyvin korkealla liikkuvassa ja paljon nopeita
hyppäyksiä sisältävässä aariassa ”I am the wife of Mao Tse-Tung”. Alun pienien
epävarmuuksien jälkeen Aleksander
Verdernikov sai orkesteriin juuri oikeanlaista adamsläistä eloa ja potkua,
mutta myös tuki laulajia erinomaisesti lyyrisemmissä kohdissa. Vedernikov aloitti
hiljattain Tanskan kuninkaallisen oopperan ylikapellimestarina. Kuulin joitakin
vuosia sitten Kööpenhaminassa myös hänen johtamansa Richard Wagnerin Lohengrinin,
joka oli musiikillisesti suorastaan hämmästyttävä. Käsittääkseni Vedernikovia
pyydettiin oopperan ylikapellimestariksi nimenomaan tämän Lohengrinin produktion perusteella. Vaikea kuvitella, että valintaan
oltaisiin pettyneitä. Monipuolisuuttakin tuntuu löytyvän, ottaen huomioon, miten
erilainen teos Lohengrin on Nixonista.
Kommentit
Lähetä kommentti