Vaikeaa on, mutta periksi ei anneta
Ei tullut kirjoitettua edes lyhyttä matematiikkaa
ylioppilaskirjoituksissa, mutta eipä viimeaikojen rahoitushakemusten saldon
laskemiseksi kovin korkeaa matematiikkaa tarvitakaan: 0€. Jos positiivisia puolia
haluaa etsiä, niin suurin osa hakemuksista koski aivan tuoretta projektia –
jonka nykyinen nimi on Trust and Growth
in the Experience of Literature. A Philosophical Defense of Literary Reading –,
joten ei ole mitään syytä vielä heittää pyyhettä kehäänkään. Ikävää tosin on
se, että projektia koskenut palaute on ollut niin vaihtelevaa, että sen pohjalta
on hieman vaikea päättää, miten projektia tulisi
työstää eteenpäin. Välillä on ylistetty, välillä taas tullut turpaan oikein
kunnolla. Ja paneehan se miettimään, kun erään ulkomaisen tutkijakollegiumin päätöksessä
toinen arvioija antoi hakemuksesta täydet viisi pistettä ja toinen alimman
mahdollisen arvosanan eli ykkösen; ärhäkkäämpikin arvioija tosin antoi
tieteellisistä ansioistani täydet pisteet.
En yleensä pelaa tätä korttia, mutta maamme suurimman tutkimusrahoittajan
arvioijilta hakemukseni meni kyllä aivan ohi hilseen, vaikka kyse ei edes ole
mistään kovin korkealentoisesta kamasta; se ilmeisesti olikin hakemuksen
ongelma. Arvioijille koko filosofisen estetiikan keskustelu, johon projektini
liittyy, oli selvästi täysin vieras, ja koko lähestymistapaani suhtauduttiin
hyvin asenteellisesti tai jopa vihamielisesti. Tämä ei ole ensimmäinen eikä
varmasti viimeinen estetiikan hakemus, joka törmää samaan ongelmaan. Tällaisia
arvioita lukiessa ei voi kuin ihmetellä, miten vähän kunnioitusta joillakin arvioijilla
on kollegoitaan kohtaan. Itsellä ei kyllä olisi pokkaa teilata jo vankan
tutkimusuran tehneen kollegan selvästi kovalla työllä tekemää hakemusta aivan irtonaisilla
kommenteilla, joita ei edes perustella kunnolla. Mitäs sitä, kun ei ole
oikeastaan mitään vastuuta siitä, mitä kirjoittaa. Ja kovaa työtä hakemus tosiaan
vaati, varmasti yhteensä lähes kaksi kuukautta kokopäiväistä työtä. Taas kun
etsii hyviä puolia, niin ainakaan projektini ei tunnu jättävän kylmäksi. Eipä
hajuttomista ja mauttomista lähtökohdista usein mielenkiintoista tutkimusta
tulekaan. Mutta kaikki tämä tarkoittaa, että edessä ei ole stressivapaa kesä. Muiden
töiden ohella luvassa on valmistautumista loppukesän ja alkusyksyn
rahoitushakuihin.
Itse tutkimusrintamalle taas kuuluu paljon parempaa. Noin
kaksi vuotta työn alla ollut kirjallisuuden lukemista esteettisen kokemuksen
näkökulmasta käsittelevä artikkelini hyväksyttiin hyvämaineiseen International Journal of Philosophical
Studies -lehteen. Artikkelin verkkoversio onkin jo saatavilla.
Olen erityisen iloinen siitä, että artikkeli julkaistaan nimenomaan tässä
lehdessä, koska sen päätoimittajana toimi pitkään suuresti arvostamani filosofi
Maria Baghramian, jonka hyvin
hienovarainen tapa käsitellä relativismia kirjassaan Relativism (Routledge 2004) oli aikoinaan tärkeä kimmoke omalle
aihetta taiteen tulkinnan näkökulmasta käsittelevälle väitöskirjalleni. Oli
myös hauska nähdä lehden elektronisessa julkaisujärjestelmässä edellinen, yli
kymmenen vuotta sitten nälkäisenä jatko-opiskelijana lehteen lähettämäni artikkelitarjokkaani,
jota ei edes lähetetty eteenpäin arvioijille – eli se sai ns. ”desk rejectionin”.
Ja nyt pamahti läpi kirkkaasti riman yli. Edistystä on siis tapahtunut kymmenessä
vuodessa.
Olen myös painiskellut ensimmäisen elokuvaa käsittelevän
artikkelini parissa. Kirjoitus on tulossa ulos Richard Linklaterin Rakkautta-trilogiaa
käsittelevässä kirjoituskokoelmassa, joka on osa Routledge-kustantamon
Philosophers on Film -sarjaa. Kevääseen on siis kuulunut paitsi elokuvien
katsomista myös aivan uuteen estetiikan alueeseen tutustumista. Mutta nyt hyvä
näkökulma artikkeliin tuntuu löytyneen. Sarjan kolme elokuvaahan – Rakkautta ennen aamua, Rakkautta ennen
auringonlaskua, Rakkautta ennen keskiyötä
– koostuvat lähes yksinomaan keskusteluista. Klassisia elokuvateoreetikoita kiinnosti
paljon kysymys, mikä tekee elokuvasta taidetta, ottaen huomioon että elokuva tuntuisi
vain mekaanisesti jäljentävän todellisuutta. Linklaterin trilogia herättää
tämän saman kysymyksen: ”Mitä järkeä on purkittaa keskusteluja kolmen elokuvan
verran?” Tähän kysymykseen toivon pystyväni artikkelissa vastaamaan. Erityisen
jännittävän projektista tekee se, että Linklater on itse kirjoittamassa
kirjoituskokoelmaan esipuheen.
Yksi kevään kohokohdista oli Euroopan Estetiikan Seuran (ESA)
vuotuinen konferenssi Varsovassa kesäkuun puolivälissä. Toimin ESA:n sihteerinä
viitisen vuotta ja konferenssit tuppasivat olemaan omalta kohdaltani varsin
hektisiä. Oli suorastaan surrealistinen kokemus osallistua konferenssiin tavallisena
esitelmänpitäjänä vailla mitään stressiä kaiken maailman pienistä
yksityiskohdista. Yllättäviltä tehtäviltä ei tosin tälläkään kertaa vältytty,
kun piti järjestää vessaan jumiutunut suomalaiskollega vapaaksi.
![]() |
Varsovan myöhäisiltaa ensimmäisen konferenssipäivän jälkeen |
On myös
todella hienoa nähdä, miten nopeasti hieman yli kymmenen vuotta vanha ESA on
vakiinnuttanut asemansa estetiikan tutkimuksen kartalla. Seura todella tuntuu
täyttäneen tärkeän tarpeen eurooppalaisessa estetiikan tutkimuksessa. ESA:n
konferensseilla on jo tukuttain vakiokävijöitä kaikista Euroopan kolkista, ja
kauempaakin. Foorumia, joka olisi koonnut yhteen eurooppalaisia estetiikan
tutkijoita yhtä kattavasti vuosittain ja vielä aidon vertaisarvioinnin
seulomina, ei ennen ESA:a oikeastaan ollut. Tuntuu hyvältä, kun on saanut olla
mukana rakentamassa tätä foorumia. Ensi vuoden konferenssia odotan aivan erityisellä
innolla, koska se järjestetään Suomenlahden toisella puolella Tallinnassa.
Kommentit
Lähetä kommentti