Artikkeli pienoissinfoniana. Miten artikkelini ovat syntyneet
Aluksi varoituksen sana: Tämä kirjoitus käsittelee aihetta,
johon suhtaudun varsin suurella intohimolla, tieteellisen artikkelin
kirjoittamista. Intohimoisesta suhteestani johtuen käytän artikkelien
kirjoittamiseen myös todella paljon aikaa, ja se on niitä harvoja aiheita, joista
pystyisin sopivassa seurassa puhumaan aamun pikkutunneille asti. Saatan myös
suorastaan kihistä raivosta, kun käsiini sattuu löysää liirumlaariumia, jossa
vain lähinnä tuupataan väitelausetta toisen perään sen tarkemmin miettimättä, mikä
seuraa mistäkin ja mihin kaiken on tarkoitus johtaa. Ainakin itseni on todella
vaikea lukea artikkeleita, jotka vaikuttavat lähinnä väitelausekokoelmilta. Tällaisista
artikkeleista tulee se vaikutelma, että niissä ainoastaan kerätään yhteen ja
raportoidaan, mitä kirjoittajalle on aiheesta sattunut päähän pälkähtämään ja
sitten pannaan viimeinen piste, kun pää on tyhjä. Kysymyksenasettelu on näissä
tapauksissa heikosti rakennettu, liian laaja tai sitä ei ole lainkaan.
Törmäsin kerran toiseen tieteellistä kirjoittamista käsittelevään
blogitekstiin, jossa kirjoittajatyypit jaettiin hauskasti oksentelijoihin ja
ahertajiin – saatan tosin muistaa jälkimmäisen termin väärin, mutta idea on varmasti
sama: oksentelija suoltaa tekstin ulos nopeasti rykäyksittäin, kun taas
ahertaja vie kirjoitustaan eteenpäin hartaammin. Itse taidan olla eräänlainen
välimuoto näistä. Omien artikkeleideni taustalla on usein pitkä, joskus jopa
vuosia kestävä hauduttelu ja hahmottelu, joita seuraa eräänlainen oksennusvaihe,
jossa naputtelu ei meinaa pysyä ajatuksen perässä. Tämän jälkeen alkaakin
sitten tekstin armoton hionta ja jälkien siivoaminen, missä myös journaalien
arvioijat ovat omalla kohdallani kiitettävän usein olleet merkittävästi avuksi –
tiedän, että näin ei ole kaikilla.
![]() |
Syksyllä työpöydällä olevan elokuva-artikkelin hahmottelua |
Varmasti vahvasta musiikillisesta taustastani johtuen ajattelen
tieteellisen artikkelin kirjoittamistakin aika pitkälti musiikillisin
käsittein. Hyvän tieteellisen artikkelin tulisi mielestäni nimittäin olla kuin
pienoissinfonia – monografia onkin sitten Mahleria tai Bruckneria. Alussa
annetaan kokonaisuuden perusrakennusaineet, joita sitten kehitetään myöhemmin
eteenpäin ja joiden muuntelun ja kääntelyn varaan kokonaisuus rakentuu. Jossakin
pitäisi siintää myös piste, johon kaikki tähtää. Sinfonian johdanto-osion
tavoin artikkelin johdantoonkin tulisi yrittää pakata niin paljon energiaa,
ettei artikkelia tarvitse ikään kuin käynnistää uudelleen kesken kaiken, vaan
että se pitää lukijan otteessaan ensimmäisestä lauseesta viimeiseen.
Keskeisessä asemassa tässä ovat ne tutut asiat eli motivointi, artikkelin merkityksen
osoittaminen olemassa olevalle tutkimukselle ja oman position asemointi niin,
että vastaanottajan mielenkiinto herää. Ihanteellista tietenkin olisi, että
jossakin artikkelin loppupuolella olisi sitten vielä kohta, jossa tämä materiaali
huipentuu ja jossa tapahtuu paljon niin kuin sinfonian huipennuksessa. Tai
vetääkseni analogian täysin toiseen elämän osa-alueeseen; artikkelin alussa tulisi
antaa osviittaa hyvästä kädestä, mutta kortit paljastetaan vasta myöhemmin
alussa esiteltyjen palasten kehittelyn tuloksena.
Pakassani on vielä toinen musiikillinen analogia.
Kapellimestari Valeri Gergijev on
tunnetusti kiireinen mies. Joskus hänellä on niin kiire, että konserttiin on
aikaa puoli tuntia, mutta vielä täysin vaille harjoitusta jäänyt kappale kestää
tunnin. Mikä avuksi? No, tällöin Gergijev tekee niin, että hän harjoittaa orkesterin
kanssa kappaleen tärkeiksi kokemiaan kohtia todella hartaasti ja pieniin
yksityiskohtiin keskittyen ja pyytää harjoitusten lopuksi orkesteria soittamaan
vaille harjoitusta jääneet kohdat niin, että ne sopivat yhteen harjoitettujen
kohtien kanssa. Nerokasta! Näin juuri artikkelinkin kohdalla. Artikkelissakin toisissa
kohdissa tapahtuu enemmän kuin toisissa, ja ne, joissa tapahtuu vähemmän, on
saatava sointumaan yhteen ja pohjustamaan niitä kohtia, joissa tapahtuu
enemmän. Vaikka nämä tapahtumarikkaammat kohdat vaativat suhteellisesti enemmän
työstämistä, vähemmän tärkeät kohdat eivät ole mitään tyhjäkäyntiä tai
viilentelyä, vaan ne ovat huippukohtien rakennusaineita. Ilman niitä
huipennuksilla ei olisi sitä tehoa, joka niillä on. Näin myös sinfonioissa. Näissä
tapahtumarikkaammissa kohdissa on se mielenkiintoinen piirre, että niissä pienetkin
muutokset voivat olla merkitseviä. Yksi sanakin voi heilauttaa kohdan
tasapainoa. Juuri tällaisia kohtia itse hion oksennusvaiheen jälkeen lähes ad infinitum. Mutta syykin on selvä; artikkelin
kovempi tutkimuksellinen substanssi ja ns. beefi on nimenomaan niissä.
Valeri Gergijev harjoituttaa Mariinskin Orkesteria.
Vahva veikkaukseni on, että konsertin olisi pitänyt jo alkaa.
Puhtaan formaalilla tasolla onnistuneen artikkelin reseptihän
on suhteellisen yksinkertainen. Pitää vain tuoda jotain uutta olemassa olevaan
tutkimukseen. Olen joskus kuullut väitettävän, että toisten näkemysten
läpikäymiselle ei kannata varata liikaa tilaa; tärkeämpää on oman näkemyksen
kehittely. Tämä on mielestäni todella kumma väite. Artikkeli ei saa tietenkään
olla pelkkä referaatti muiden näkemyksistä, mutta artikkelin tutkimuksellinen
merkitys jää kyllä aika lailla ilmaan, ellei siinä kehitettyä näkemystä asemoida
hyvin olemassa olevaan tutkimukseen. Eikä tähän riitä ainoastaan sen
mainitseminen, mitä muut ovat artikkelin aiheesta sanoneet, vaan muiden
näkemyksistä pitäisi puristaa esiin se oleellinen, eli pureutua heidän
argumenttiensa ydinpisteisiin, rakenteeseen, taustaoletuksiin ja seurauksiin
sekä syventyä niissä havaitsemiinsa puutteisiin tai miksei ansioihinkin, jos
sattuu olemaan hyvä päivä. Kirjoittajan ei pidä jättää artikkelinsa merkitystä
lukijan pääteltäväksi, vaan tehdä se aivan itse. Motivaatiopuoli on aivan yhtä
tärkeä osa artikkelia kuin oman näkemyksen kehittelykin. Tai oikeastaan niitä
ei voida erottaa toisistaan. Oman näkemyksen paikka tutkimuskentässä määrittyy
suhteessa siihen mitä muut ovat sanoneet ja jos artikkelin tutkimuksellinen
motivointi ontuu, artikkelista tulee ikään kuin paikaton.
On tietenkin selvää, että kaikki artikkelit eivät mahdu
ylläolevaan muottiin. Mielessäni on ensisijassa jonkinlainen filosofinen
artikkeli, mutta en näe mitään syytä, miksi nämä huomiot eivät pätisi ihmistieteisiin
laajemminkin. Sanoisin, että ne sivuavat kaikkia artikkeleita, joissa yritetään
sanoa jotain uutta ja perusteltua jostakin asiasta. Uskoakseni esiin tuomani
seikat ovat myös juuri niitä asioita, jotka erottavat ainakin humanistisella
puolella yliopistollisen tutkimuksen yleisestä fundeerauksesta.
Yksi syy, miksi suhtaudun tieteelliseen kirjoittamiseen niin
suurella intohimolla, on se, että varsinkin humanistisissa tieteissä se on
kaiken ydin, josta kaikki muu versoo. Lisäksi siinä saa panna koko kognitiivisen kapasiteettinsa peliin mielikuvituksesta loogiseen päättelyyn. Koen myös vahvasti, että omien
näkemysteni parempi motivointi, perusteleminen ja paikan hakeminen olemassa
olevan tutkimuksen kentässä ovat näytelleet suurta roolia siinä, mitä kehitystä
tässä tutkijana onkaan tapahtunut vuosien varrella. On suorastaan
hämmästyttävää, miten pienillä asioilla artikkelin substanssia saa parannettua.
Joskus jopa yksi ainokainen osuva lause sopivassa kohdassa voi räjäyttää
pankin. Tämä tosin edellyttää taustaksi sellaista ajatustenkehittelyä, jonka
myötä yksittäinen lause voi saada tuollaisen tehon. Ja juuri kyky tällaisten
ajatuskehitelmien rakentamiseen vaatii todella paljon työtä, pitkää pinnaa, ja ainakin
omalla kohdallani se on vaatinut myös tuhansia litroja kahvia. Mutta tämä
Sysifoksen työ on yksi tärkeä reitti mielenkiintoisempiin ja tieteellisesti vaikuttavampiin
artikkeleihin.
Kommentit
Lähetä kommentti