Patriarkaalisesta miesestetiikasta ja musiikista. Uusia vivahteita keskusteluun

Kuulin Radionsinfoniaorkesterin kausisarjani avauksessa syyskuussa
minulle entuudestaan tuiki tuntemattoman Louise
Farrencin (1808–1875) Alkusoiton nro 2. Suorastaan valloittava pieni teos! Muistan
tuolloin miettineeni, että teoshan vetää aivan hyvin vertoja Felix Mendehlssohnin (1809–1847) parhaille
alkusoitoille. Mutta kun katsoo koko syksyn vellonutta keskustelua sukupuolesta
ja klassisesta musiikista, niin monien mielestä taisin syyllistyä jonkinasteiseen
pahaan patriarkaalisuuteen mennessäni arvioimaan naissäveltäjää miessäveltäjän valossa.
Kuka haluaa heittää ensimmäisen kiven!
Sanottakoon heti alkuun, että naissäveltäjien heikon aseman
niin musiikinhistoriassa kuin nykyorkestereiden ohjelmistoissa esille tuoneet
tutkijat ja musiikkivaikuttajat ovat tarttuneet hyvin tärkeään asiaan ja
toivottavasti musiikintutkimus voi edesauttaa orkestereiden ohjelmiston rikastamista
tulevaisuudessa. Pengottavaa ja epäkohtia varmasti vielä riittää korjattavaksi
asti. On tärkeää, että asiaa pidetään pinnalla. Silti nämä sinänsä tärkeät
puheenvuorot sortuvat usein yksinkertaistuksiin ja hatariin yleistyksiin, mikä tuntuu
tekevän analyyttisemmän keskustelun asiasta mahdottomaksi. Kunnialliset
tavoitteet eivät saa sulkea silmiä näiden käsitysten teoreettisilta ja
tutkimuksellisilta ongelmakohdilta.
Niin tärkeällä asialla kuin koenkin tällaisten tutkijoiden
ja musiikkivaikuttajien olevan, verenpainettani on silti nostanut, ajoittain
jopa suuresti, heidän useasti viljelemänsä ”patriarkaalinen miesestetiikka” ja
vastaavat ilmaisut. Ajatus on siis se, että musiikinhistoria on ollut jonkinlaisen
maskuliinisen esteettisen ajattelumallin läpitunkema, joka on pahimmillaan
tuonut musiikinhistoriaan mukaan jopa moraalisesti arveluttavia ja rasistisia piirteitä.
Patriarkaalinen musiikkiestetiikka on eräänlainen prinsiippien prinsiippi,
viimekätinen syy sille, miksi musiikinhistoria on länsimaissa ymmärretty niin
kuin se on ja miksi tietyt asiat on suljettu virallisen historian ulkopuolelle.
Samalla myös musiikin laadusta puhuminen tulee näiden kirjoittajien mukaan mahdottomaksi,
koska laadun määrittelee tuo patriarkaalinen miesestetiikka. Se ei kuitenkaan
itsessään pohjaudu minkäänlaisiin argumentteihin, objektiivisiin kriteereihin
tai laatuominaisuuksiin. Se on puhtaasti poliittinen ja yhteiskunnallinen
rakennelma, johon ei kuulu riitasointuja eikä vaihtoehtoisten ajattelutapojen
vakavasti ottamista. Se on eräänlainen etuoikeutettujen miesten hyvävelikerho,
jossa kaveria ei jätetä. Mutta koska patriarkaalisen miesestetiikan perustus ei
ole paljon lentohiekkaa vahvempi, niin mikään ei estä hylkäämästä sitä.
Hyvä esimerkki tällaisesta terminologiasta on musiikkitieteen
dosentti Juha Torvisen tuore
kirjoitus ”Klassisen musiikin pitää kohdata sortohistoriansa” (HS 19.10.2019,
A5). Torvinen muun muassa kirjoittaa: ”[M]usiikin historiankirjoitus on ollut
miesten määrittämää ja sivuuttanut naisten saavutukset. Siksi klassisen
musiikin ’laatu’ on väistämättä patriarkaatin määrittämää (mies)laatua.” Näin
vanhana relativismin tutkijana suorastaan hämmästelen sitä, miten hanakasti
jotkut taiteen ja kulttuurin tutkijat tuntuvat vielä vuosi toisensa jälkeen vetoavan
tämän kaltaisiin ajatuskehitelmiin, vieläpä millään tavoin vastaamatta siihen kasautuvaan
kritiikkiin, jota tällaisia ns. sosiaalisen konstruktivismin muotoja vastaan on
esitetty. Seuraavassa tarkastelen, minkälainen selitysarvo tällaisella patriarkaalisen
miesestetiikan ja mieslaadun käsitteillä oikein on ja miten uskottavaa on, että
se olisi jonkinlainen musiikinhistorian selityksien selitys. Musiikinhistoria on
nimittäin täynnä ilmiöitä, joita ei voitaisi selittää, mikäli Torvisen ja
muiden tutkijoiden omien näkemystensä kulmakiveksi nostama patriarkaalinen
miesestetiikka olisi niin hallitseva piirre musiikinhistoriassa kuin he
olettavat.
Ensimmäinen tärkeä huomio on se, että musiikinhistoria on tietenkin
täynnä myös miessäveltäjiä, jotka ovat jääneet epäoikeutetusti paitsioon. Vähänkään
tunnetuimmista säveltäjistä Karol
Szymanowski ponnahtaa ensimmäisenä mieleen. Mutta jos musiikinhistoriaa on hallinnut
ja ilmeisesti edelleenkin hallitsee jonkinlainen patriarkaalinen musiikkiestetiikka,
niin miten sitten selitetään se, että Szymanowski on jäänyt muiden miessäveltäjien
varjoon. Vai vallitseeko musiikinhistoriassa kaksi miesestetiikkaa ja -laatua,
voittajien ja häviäjien? Mutta jos näin on, niin voisi olla hyvä vaihtaa ”patriarkaalinen
miesestetiikka” johonkin toiseen vähän selitysvoimaisempaan, ehkä jopa sukupuolettomaan
käsitteeseen, nykyinen käsite kun ei tuntuisi kykenevän tekemään tarpeellisia
erotteluja miessäveltäjien välillä.
On myös hyvä huomata, että Szymanowski ei sävelkieleltään
poikkea paljon häntä soitetumpien aikalaismiessäveltäjien, kuten Richard Straussin sävelkielestä. Eli
tyylillisesti hän edustaa tuolloin vallalla ollutta patriarkaalista miesestetiikkaa,
mutta silti häntä soitetaan vähemmän. Mutta miten hänen musiikkinsa kohtaama epäoikeutettu
paitsio voidaan tällöin selittää pelkkään patriarkaaliseen miesestetiikkaan
vetoamalla?
Kuulin eilen (18.10) Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa
italialaissäveltäjä Alfredo Casellan toisen sinfonian. Casella on hyvä esimerkki edelleen tuntemattomasta
miessäveltäjästä. Ohjelmalehtisen mukaan Casella vaipui unholaan, koska hänen
musiikkinsa vahvoja Mahler-vaikutteita karsastettiin voimakkaasti Italiassa;
myös säveltäjän fasismisympatioita ei katsottu hyvällä. Mutta jos Szymanovskin ja
Casellan kohtaamat paitsiot selittävät aivan muut tekijät kuin patriarkaalinen
miesestetiikka, niin eikö näin voisi olla myös joidenkin naissäveltäjien
kohdalla. En todellakaan väitä, etteikö klassisen musiikin kiistämätön
miesvaltaisuus olisi ajoittain jopa sortanut naissäveltäjiä ja varmasti sekä
Szymanowskin että Casellan säveltäjänuran lähtökohdat olivat
aikalaisnaissäveltäjiä paremmat – ymmärrän hyvin, että joissakin tapauksissa
naisten oli mahdotonta edes kuvitella säveltäjänuraa –, mutta ehkä syyttävää sormea
ei voi kaikissa tapauksissa suunnata siihen ihmeelliseen patriarkaaliseen
miesestetiikkaan. Mielestäni jatkuva vetoaminen siihen on esimerkki hyvin löysästä
ja helposta ajattelusta.
Entä miten selitetään se, että monen miessäveltäjän teos teilattiin
aluksi aivan lyttyyn, mutta myöhemmin siitä on tullut osa standardiohjelmistoa.
Näinhän on käynyt esimerkiksi George
Bizet’n Carmenille. Muuttuiko
miesestetiikka jotenkin tässä välissä niin, että Carmenista tulikin yhtäkkiä jonkinlainen
mieslaadun mestariteos? Miten siis selitetään miessäveltäjien kohtaama
epäoikeudenmukaisuus, joka on toki varmasti huomattavasti naissäveltäjiä lievempää - ehkä jotain Shostakovichia lukuunottamatta -
jos musiikinhistorian kulkua on hallinnut patriarkaalinen miesestetiikka? Jos
näin olisi, luulisi, että musiikinhistoria olisi ollut kaikille miessäveltäjille
yhtä juhlaa.
Oopperan historia olisi tunnetusti täysin toisenlainen,
mikäli Richard Wagner ei olisi
saanut suureksi mesenaatikseen Baijerin kuningasta Ludwig II. Mutta tässäkin viimekätisenä selittävänä tekijänä
tuntuisi olevan sukupuolen sijaan Ludwigin mielisairaus, joka sai hänet
tekemään myös muita varsin päättömiä asioita Wagnerin jopa päättömämpien mielihalujen
toteuttamisten ohella. Jälleen kerran patriarkaaliseen miesestetiikkaan
vetoamisella ei tuntuisi olevan mitään selitysvoimaa – tässä yhteydessä on ehkä
syytä tuoda esiin myös se, että Ludwig oli seksuaalisen vähemmistön edustaja.
Toisaalta koko Wagnerin myöhäistuotannon kantavana ideana
oli suunnata ooppera pois ns. grande operasta, jonka ensisijaisena edustajana Wagner
piti tunnetusti Giocomo Meyerbeeriä.
Mutta tuskin Wagnerin tuotannossa ilmenevää muutoksenhalua voidaan selittää
jollain puhtaasti poliittisella, mielivaltaisella miesestetiikalla. Ehkä jotain
muutakin pitäisi heittää soppaan mukaan. Musiikinhistorioitsijoilla tuntuisi
myös olevan tapana asettua Wagnerin puolelle tämän ja Meyerbeerin välisessä ”välienselvittelyssä”.
Miten tämä seikka pystytään saattamaan yhteen sellaisen musiikinhistoriakäsityksen
kanssa, jossa se nähdään jonkinlaisena kollektiivisena hyvävelikerhona, kun
itse asiassa se on ollut kaikkea muuta, kuten Wagnerin lievästi sanoen kärkkäät
kommentit Meyerbeeristä osoittavat.
Tämän teoreettisen vaahtoamisen jälkeen on hyvä palata vielä
hetkeksi maanpinnalle. On nimittäin myös tärkeää huomata, että minkä tahansa tuntemattoman
kappaleen ottamisessa konserttiohjelmaan sen säveltäjän sukupuolesta
riippumatta sisältyy Suomessa varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella aina
omanlaisensa riski, koska on tunnettu tosiasia, että tutut kappaleet vain saavat
ainakin suuremman konserttiyleisön paremmin liikkeelle. Tällöin selittävänä
tekijänä ei toimi miesestetiikka, vaan yleisön maku ja orkesterin budjetti.
Tuntuukin siltä, että joidenkin nykyisen keskustelun osapuolten näkemykset ovat
aika etäällä orkesteritoiminnan realiteeteista ja siihen liittyvistä paineista –
joista minulla ei tietenkään ole mitään kokemusta.
Lopuksi vielä positiivinen ehdotus. Ehkä miesestetiikan
sijaan musiikinhistoriassa vallalla ollutta asennetta voisi kutsua ”mestariteosten
estetiikaksi”, joka edelleenkin hallitsee klassista musiikkia; ihmiset haluavat
kokea musiikissa suuria kuohuja. Näin esimerkiksi Sibeliuksen vähemmän hehkuttavia sinfonioita, kuten kolmatta ja kuudetta,
ei ole oikein pidetty samassa arvossa kuin toista ja viidettä, varsinkin
kansallisen hurmoksen suurimpina aikoina. Mutta tässäkin tuntuu olevan muutos
havaittavissa. Ainakin nykykapellimestarit osoittavat aivan uudenlaista
kiinnostusta Sibeliuksen kolmatta ja kuudetta sinfoniaa kohtaan, ja johtipa Susanna Mälkki aivan käsittämättömän
hienon esityksen kuudennesta Helsingin kaupunginorkesterin syyskauden
avauksessa. Mutta joka tapauksessa, jälleen musiikinkäytännön ongelma on saattanut
olla jossain muualla kuin mieslaadun ylivallassa.
Englannissa on paljon hyviä termejä. Yksi niistä on ”sweeping”.
Esimerkiksi käsitys tai teoria voi olla ”sweeping”; käsitys voi ikään kuin
lakaista kaiken pois altaan tai se voi vetää pöytäliinan täydeltä pöydältä niin,
että kaikki pöydällä olevat astiat särkyvät. Patriarkaalinen miesestetiikka on juuri
tällainen käsitys. Kaikessa kriittisyydessään se on lähes paradoksaalisesti täysin
kritiikitön omia lähtökohtiaan kohtaan. Ehkä teorian koetaan saavan
oikeutuksensa siitä, että se on yhteiskunnallisesti aivan oikealla asialla. Sen
historiankuva on kuitenkin hyvin yksinkertaistava, mikä tuntuu johtavan
ajoittain myös aivan turhiin revityksiin ja syyllistämisiin. Ehkä jokaisella säveltäjällä
tulisi olla oikeus tulla otetuksi ennen kaikkea yksilönä sen sijaan että hänet nähdään
hegeliläisen hengen tavoin musiikinhistoriaa rakentavan miesestetiikan
ilmentymänä.
Kommentit
Lähetä kommentti