Milloin taideteos on (aidosti) ajankohtainen?
Milloin taideteos
on (aidosti) ajankohtainen?
Magnum
opuksessaan Aesthetics: Problems in the Philosophy Criticism (Estetiikka.
Kritiikin filosofian ongelmia, 1956, toinen laitos 1980) 1900-luvun
puolivälin keskeinen taidefilosofi Monroe Beardsley esittelee ajatuksen
estetiikasta metakritiikkinä (metacriticism). Tällainen estetiikka ei
itsessään esitä väitteitä taideteoksista, vaan se ottaa lähtökohdakseen
taidekritiikin kielen ja tähtää sen selventämiseen. Mitä esimerkiksi
tarkoittaa, kun jonkin teoksen sanotaan ”ilmaisevan” jotain? Beardsleyn
tunnetuin sanoin:
”Estetiikan
ongelmia ei olisi olemassa siinä merkityksessä kuin aion viitoittaa tietä tälle
oppialalle, jos kukaan ei puhuisi taideteoksista. Niin pitkään kun nautimme
elokuvasta, tarinasta, laulusta hiljaisuudessa – ehkä lukuun ottamatta
ajoittaisia murahduksia ja huokauksia, ärsyyntymisen ja tyytyväisyyden
mutinoita – filosofialle ei ole tarvetta. Mutta heti kun sanomme jotain
teoksesta, erinäisiä kysymyksiä nousee esille."
Beardsleyn
mallinen estetiikka ei ole ollut suuressa huudossa viime aikoina. Estetiikan
sanotaan olevan jotain aistista, ruumiillista ja koskevan kaikkien käsitteiden
ulottumattomissa olevia todellisuuden osia. Täysin Beardsleyn tavoitteista
poiketen estetiikan koetaan olevan nimenomaan jotain ei-kielellistä.
Taidepuheen selventämiselle
on kuitenkin varmasti edelleen oma paikkansa. Parhaimmillaan se voi johtaa
yksilöllisempään, omaperäisempään ja samalla moniäänisempään taidepuheeseen.
Tässä luvussa aiemmin
esitelty E.D. Hirschin merkityksellisyyden käsite antaa välineitä tarkastella
yhtä taidepuheessa paljon viljeltyä ilmaisua, nimittäin ajatusta taideteoksen
ajankohtaisuudesta. Hirschin teorialle keskeisen taideteoksen merkityksen (meaning)
ja merkityksellisyyden (significance) välisen eron perusajatus on se,
että taideteokset eivät muutu, mutta suhteemme niihin voivat muuttua historian
virrassa, kun teokset asettuvat uudenlaisiin yhteyksiin ja konteksteihin.
Samalla niiden merkityksellisyys muuttuu.
Yksi tärkeä
merkityksellisyyden muoto on se, että taideteos on ajankohtainen. Merkityksellisyys
vahvistuu sitä mukaa, mitä ajankohtaisempi taideteoksesta tulee. Ajankohtaisuus
on itsestään selvästi tärkeä taiteellinen hyve ja pyrkimys. Mutta mitä oikein
tarkoittaa, että jokin taideteos on ajankohtainen? Mitkä tarkalleen ottaen ovat
ajankohtaisuuden kriteerit?
Lähihistoriasta
löytyy hyvä mutta samalla valitettava esimerkki tämän kysymyksen käsittelyyn. Venäjän
hyökättyä Ukrainaan helmikuussa 2022 ei voinut olla kiinnittämättä huomiota
siihen, että lähes kaikkia sotaa ja sen kauheuksia käsitteleviä taideteoksia
alettiin taidekirjoittelussa yhtäkkiä kuvata ”ajankohtaisiksi”. Esimerkiksi
samaan aikaan Suomen Kansallisoopperassa esitetyn toisen maailmansodan
aikaiseen sotalaivaan sijoittuvan Benjamin Brittenin Billy Budd -oopperan
sanottiin muuttuneen Ukrainan sodan myötä ”kylmäävän ajankohtaiseksi”.
Suomen
Yleisradio puolestaan päätti siirtää uuden Pysäyttäkää Nyqvist -nimisen vakoilukomediasarjan
aloituksen, koska se piti ajankohtaa huonona; sarja kertoo Venäjän Suomeen kohdistamasta
hybridioperaatiosta, johon liittyy myös Suomeen soluttautuneita venäläisagentteja.
Pienen miettimisen jälkeen sarjan esittäminen päätettiin kuitenkin aloittaa
kesäkuussa 2022. Uudelleenlanseerauksen yhteydessä sarjan sanottiin olevan
”ajankohtaisempi kuin ikinä”.
Hyvin analyyttisellä
mielellä varustettu lukija ei kuitenkaan ehkä voinut olla samaan aikaan kysymättä,
riittääkö pelkkä sodan tai venäläisen hybridioperaation kuvaaminen tekemään
jostakin teoksesta ajankohtaisen Ukrainan sodan valossa. Onko rima ajankohtaisuudelle
tässä tapauksessa asetettu turhan matalalle? Tuntuisi kuitenkin siltä, että
jonkin asian pelkkä vastaavuus jonkin toisen asian kanssa ei riitä tekemään
siitä ajankohtaista tuon toisen asian kannalta.
Ero kahdentyyppisen
ajankohtaisuuden, satunnaisen ja aidon, välillä voisi olla hyödyllinen.
Ensimmäisessä tapauksessa kyse on varsin pinnallisesta vastaavuudesta kahden
asian välillä, kun taas toisessa tapauksessa jokin asia on merkityksellinen,
koska se aivan aidosti auttaa käsittelemään ja ymmärtämään jotakin toista asiaa
syvällisemmin, tässä tapauksessa Ukrainan sotaa sekä siihen johtanutta
Venäjällä tapahtunutta kehitystä.
Varsinkin Pysäyttäkää
Nyqvistin kohdalla tuntuisi olevan kyse satunnaisesta ajankohtaisuuden
muodosta; Ukrainan sodan syttymisen myötä sarjan ja historiallisen tilanteen
välille syntyi hyvin yllätyksellinen yhteys. On kuitenkin epäselvää, syventääkö
sarja todella tilanteen ymmärtämistä. Sarjan käsikirjoittajakin totesi
myöhemmin sarjan olevan ”silkkaa fantasiaa”. Sarjahan ei ole mikään poikkeus;
samanlainen Venäjä-kuva sisältyy lukuisiin populaarikulttuurin tuotteisiin
terrorismijännäri 24:sta Netflix-menestyssarjaan House of Cards.
Brittenin Billy
Budd vaikuttaa monimutkaisemmalta tapaukselta, koska ooppera tuntuisi tarkastelevan
sodan vaikutuksia yksilöön hyvin universaalista näkökulmasta; näin sen
voitaisiin sanoa olevan merkityksellinen ja ajankohtainen niin kauan kuin
maapallolla on sotia. Tunnettuna pasifistina Britten varmasti hakikin
oopperaansa tällaista näkökulmaa. Mutta samalla sen suhde juuri Ukrainan sotaan
muodostuu hieman etäiseksi.
Satuin itse
kuulemaan sodan ensikuukausina toukokuussa 2022 Helsingin Musiikkitalossa
toisen maailmansodan ja neuvostojohtaja Josif Stalinin pahimman terrorin aikana
sävelletyn Dimitri Šostakovitšin kahdeksannen sinfonian (1943), joka tuntui
kyseisellä kerralla entistä sykähdyttävämmältä. Mutta en ole aivan varma
lisäsikö tämä kokemus ymmärrystäni tuon hetken historiallisesta tilanteesta. Ehkä
se sai minut ajattelemaan intensiivisemmin itänaapurissamme tapahtunutta
kehitystä ja havahdutti sille, miten Venäjällä ei ole vieläkään täysin jätetty
taakse Šostakovitšin sinfoniassa kuvaamia aikoja. Näin kokemus ehkä ainakin
osittain kurottautui satunnaisen yhtenevyyden tuolle puolen ymmärtämiseen.
Paljon riippuu
myös siitä, mihin taiteen ajankohtaisuutta vertaa. Esimerkiksi historioitsija
Jukka Tarkalta ilmestyi vuoden 2022 alussa kirja Itsenäisyyden elpymisaika
(Siltala), jossa hän käsittelee Suomen turvallisuusasemaa ja Natoon liittymistä;
harvemmin sattuma ja aito ajankohtaisuus ovat yhdistyneet yhtä vahvasti.
Esimerkkinä aidosta ajankohtaisuudesta vailla sattumaulottuvuutta taas voisi
mainita kielitieteilijä John McWhortherin Ukrainan sodan yllyttämänä kirjoittaman
The New York Times -kolumnin siitä, miksi venäjä ja ukraina ovat eri
kieliä, ja joka ainakin syvensi omaa ymmärrystäni siitä, miksi Venäjällä ja
Ukrainalla ei ole sellaista yhteyttä kuin venäläisessä propagandassa on annettu
ymmärtää.
Ikävä totuus
taitaa olla, että taideteokset voivat vain harvoin olla ainakaan tiedolliselta
tasoltaan yhtä pureutuvan ajankohtaisia kuin Tarkan kirja ja McWhortherin
kolumni. Esimerkiksi Tarkan kirjalta olisi vienyt jopa uskottavuutta, mikäli hän
olisi viitannut siellä vakavissaan Pysäyttäkää Nyqvistiin. Paljon
poikkeuksiakin varmasti myös löytyy. Tämä pieni skeptisyys ei myöskään
poissulje sitä, etteikö taiteen ajankohtaisuus voisi olla jotain aivan
omanlaistaan. Ehkä tässä palataan siihen jo Aristoteleen esittämään ajatukseen,
että runous on historiaa filosofisempaa. Aristoteleen sanoin ”runous nimittäin
käsittelee asioita enemmän yleisten totuuksien tasolla, historia taas
yksittäistapauksina”.
Oli niin tai
näin, tästä pyörittelystä tuntuisi nousevan seuraavanlainen metakriittinen
huomio: Sen sijaan, että turvautuu turvalliseen ”ajankohtainen” epiteettiin, joissakin
tapauksissa taideteoksen merkityksellisyysulottuvuudesta voisi olla hyvä yrittää
saada ote hieman toisentyyppisellä kuvauksella; muuten taideteoksen yhteydessä
käytetty kuvaus ”ajankohtainen” voi kokea vielä kovemman inflaation kuin bensan
hinta.
Myös tarkempi kuva taiteen tiedollisesta ja kognitiivisesta merkityksestä auttaisi kaiken tämän pohtimista, mitä käsitelläänkin seuraavassa luvussa. Sen lukemista pitää vain odottaa kolmisen vuotta.
Kommentit
Lähetä kommentti